Strona główna » Wiadomości » Deutsche Bahn: mniejsza strata w 2024 roku

Deutsche Bahn: mniejsza strata w 2024 roku

Redakcja
Fot. Deutsche Bahn AG

Grupa DB zamknęła ubiegły rok stratą operacyjną w wysokości 333 mln euro (EBIT). To wynik aż o 1,8 mld euro lepszy niż w 2023 r.

 

Deutsche Bahn ogłosił raport finansowy za ubiegły rok. Znaczna poprawa wyniku EBIT było efektem nie tylko restrukturyzacji, ale i rekompensat rządowych za prace związane z utrzymaniem infrastruktury. Sprzedaż utrzymała się na poziomie z poprzedniego roku i wyniosła 26,2 mld euro (wzrost tylko o 0,4%).

Trzeba natomiast wziąć pod uwagę fakt, że dane za rok obrotowy 2024 odnoszą się do DB bez spółki zależnej DB Schenker. Ten podmiot DB wkrótce sprzeda. Dane nie obejmują również wyników finansowych DB Arriva, gdyż ta spółka zależna została sprzedana w maju ub.r.

Negatywne czynniki

Deutsche Bahn w komunikacie informuje o wpływie negatywnych czynników na swoją sytuację. Pierwszy to zły stan infrastruktury, a ten spowodował wiele opóźnień i odwołań pociągów. Okazuje się, że punktualności przewozów dalekobieżnych wyniosła 62,5% i spadła z 64% w 2023 r. Ta sytuacja spowodowała dodatkowe obciążenia finansowe, gdyż DB wypłaciła pasażerom rekordowe odszkodowania – 197 mln euro.

Negatywny wpływ na działalność grupy miały również strajki maszynistów i słaba koniunktura gospodarcza, zwłaszcza w kolejowym cargo. W 2024 roku z pociągów DB skorzystało około 1,9 miliarda pasażerów, co stanowi wzrost o 1,6% w porównaniu z rokiem poprzednim. Praca przewozowa wzrosła o 2,1%, do około 85 mld pasażerokilometrów.

Od drugiej połowy 2024 r. DB realizuje kompleksowy program restrukturyzacyjny. Aby w 2027 roku osiągnąć rentowność.

Deutsche Bahn przeżywa największy kryzys od czasu reformy kolei. W kluczowych obszarach jesteśmy dalecy od osiągnięcia naszych celów i tego, czego oczekują od nas nasi klienci. Aby przezwyciężyć ten kryzys, uruchomiliśmy kompleksowy program S3 w celu odnowienia infrastruktury, operacji i rentowności. Wstępne wyniki pokazują, że odważne, nowe podejście i zdyscyplinowana realizacja przynoszą efekty – mówi, cytowany w komunikacie, Dr Richard Lutz, dyrektor generalny Deutsche Bahn AG.

DB inwestuje duże środki, w 2024 roku była to kwota około 18,2 mld euro, głównie w infrastrukturę. Przy czym 5,9 mld euro to inwestycje, które grupa finansuje samodzielnie.

Wyniki w różnych segmentach

DB InfraGO, spółka odpowiadająca za infrastrukturę, zakończyła w grudniu’24 pierwszą generalną modernizację sieci kolejowej. Chodzi o przebudowę Riedbahn między Frankfurtem a Mannheim. Sprzedaż InfraGO wzrosła nieznacznie o 4% – do około 8,1 mld euro. EBIT jest dodatni i wyniesie 226 mln euro.

W transporcie dalekobieżnym niższa punktualność spowodowana awariami infrastruktury, ograniczeniami związanymi z pracami budowlanymi i strajkami spowodowała spadek przewozów o 3% (44,1 mld pasażerokilometrów) w porównaniu z rokiem poprzednim. Strata operacyjna wzrosła z – 43 do – 96 mln euro w porównaniu z rokiem 2023. W 2024 r. DB zakończyła modernizację floty dalekobieżnej. Przewoźnik odebrał ostatni ze 137 nowych pociągów ICE 4.

Znacznej poprawie uległa sytuacja ekonomiczna DB Regio. Sprzedaż wzrosła o 5,9%, a zysk operacyjny sięgnął 108 mln euro, po stracie poniesionej w 2023 roku.

DB Cargo, jak już pisaliśmy, zakończyło ub. rok ze stratą: 357 mln euro. Spółka przewiozła w 2024 roku około 180 mln ton towarów, czyli o 9% mniej niż w roku poprzednim.

Mniejsze zadłużenie

Zadłużenie finansowe netto DB spadło rok do roku o 1,4 mld euro – do 32,6 mld euro. Dzięki podjęciu krótko- i średnioterminowych działań zaradczych DB udało się zaoszczędzić 300 milionów euro na wydatkach operacyjnych w 2024 r. poprzez kontrolę wydatków. Ponadto zatrudnienie w działach sprzedaży i administracji zostało zredukowane o około 1000 pracowników. Do końca 2027 r. liczba pracowników ma zostać zmniejszona o około 10 000 w porównaniu z rokiem 2024, zwłaszcza w administracji. Ponadto duży zastrzyk gotówki przyniesie sprzedaż DB Schenker.

Podobne artykuły