Kolej na świecie Tabor

CZ LOKO świętuje jubileuszowy 1111. pojazd. To EffiShunter 600 dla ČEPRO

CZ LOKO świętuje jubileuszowy 1111. pojazd. To EffiShunter 600 dla ČEPRO Fot. CZ LOKO

Czeski producent lokomotyw CZ LOKO pokonał kolejny historyczny kamień milowy – przez bramę zakładów produkcyjnych spółki wyjechał w świat już 1111. pojazd kolejowy. Chodziło o lokomotywę EffiShunter 600 na zlecenie spółki ČEPRO.

Uroczyste przekazanie odbyło się w miejscowości Loukov w regionie Kroměřížsko, gdzie jeden z czołowych czeskich dystrybutorów paliw posiada magazyn z kompletnie zautomatyzowanym terminalem dla cystern. To właśnie teren tych zakładów będzie obsługiwany przez lokomotywę. To już trzecia lokomotywa CZ LOKO dla tej firmy. W przypadku poprzednich pojazdów chodziło o EffiShunter serii 300 i 600.

Według Jana Duspěvy, dyrektora generalnego ČEPRO, wzrasta znaczenie transportu kolejowego w zakresie obsługi magazynów:

Zwłaszcza podczas przestojów rafinerii krajowych musimy obsłużyć o setki procent więcej wagonów. Dzięki temu będziemy w stanie zachować stabilność czeskiego rynku paliw – powiedział.

Przypomniał zarówno, że z eksploatacji pojazdów wykonanych przez tradycyjnego czeskiego producenta, firma jest bardzo zadowolona.

Pod względem technicznym i eksploatacyjnym są to pojazdy najwyższej klasy. Znacząco wpłynęły na obniżenie kosztów eksploatacji” – dodał podczas odbioru jubileuszowej lokomotywy František Todt, dyrektor ds. eksploatacji oraz członek zarządu ČEPRO. Ta spółka akcyjna jest jednym z głównych graczy na rynku produktów naftowych. Sieć dystrybucji firmy obejmuje 17 magazynów paliw, połączonych z trzema rafineriami, ponad 1200 km rurociągu do transportu własnych produktów, a także 205 stacji paliw EuroOil.

Gdyby ktoś dwadzieścia lat temu powiedział mi, że wykonamy lokomotywę z numerem porządkowym 1111, nie uwierzyłby mu. Od tego czasu jednak zrobiliśmy niesamowity postęp. Dziś wykonujemy lokomotywy, korzystając z własnego know-how, tutaj u nas w Czechach. Jestem dumny ze wszystkich naszych pracowników, którzy są tego częścią, są gwarancją dalszego rozwoju firmy – powiedział Josef Bárta, prezes zarządu CZ LOKO.

Z pierwotnego warsztatu napraw lokomotyw o znaczeniu regionalnym, który w połowie lat 90. dosłownie walczył o przetrwanie, dzisiejsza spółka CZ LOKO stała się europejskim numer dwa w produkcji nowych silnikowych lokomotyw manewrowych. Firma posiada własny dział rozwoju, konstrukcji, produkcji oraz zapewnia kompleksowy serwis. Ponad 60 procent produkcji lokomotyw, które spełniają najbardziej surowe normy europejskie TSI, jest eksportowanych przez firmę do 19 krajów.