Samorząd Woj. Mazowieckiego do Programu Kolej Plus zgłosił cztery projekty. Wszystkie przeszły do drugiego etapu programu. Mimo to w trakcie jego trwania Urząd Marszałkowski wycofał połowę projektów. Mieszkańcy apelują do Marszałka o zmianę decyzji.
Do drugiego etapu Programu Kolej Plus trafiło 76 wniosków, chociaż pierwotnie było ich 79. Wycofano trzy projekty, tj.:
- „Budowa przystanku Mysłowice Północ na istniejącej linii 138 jako usprawnienie kolejowego połączenia Katowice – Nowy Bieruń (Oświęcim)”
- „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna”
- „Odbudowa linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia”.
Dwa z tych projektów były pierwotnie zgłoszone przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Pod koniec stycznia br. zgłosiliśmy się do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z zapytaniem o przyczyny rezygnacji z tych projektów.
W przypadku rezygnacji z rewitalizacji linii kolejowej Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna Urząd swoją decyzję tłumaczył faktem, że PKP PLK S.A. są w trakcie realizowania opracowania dokumentacji przedprojektowej dla tej trasy. Natomiast rezygnacja z rewitalizacji Sokołów Podlaski – Małkinia została wytłumaczona tym, że projekt dot. trasy Siedlce – Sokołów Podlaski będzie wystarczającym rozwiązaniem dla mieszkańców.
Według Urzędu Marszałkowskiego trasa biegnąca na południe od Sokołowa Podlaskiego linią kolejową nr 55 do Siedlec będzie wystarczająca dla mieszkańców regionu. Ponadto Miasto Węgrów złożyło wniosek do Programu Kolej Plus o budowę nowej trasy, niemalże równorzędnej do LK nr 55.
Samorząd Gminny apeluje do Marszałka
Na reakcję mieszkańców długo nie musieliśmy czekać, którzy mogą czuć się w tej sytuacji poszkodowanymi. Przykładem może być Kosów Lacki, gdzie ostatni regularny pociąg odjechał w 1994 roku. Natomiast od 2004 roku, zaczęto systematycznie rozbierać tory na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia. Jak zwracają uwagę Samorządowcy Kosowa Lackiego, w ten sposób miasto zostało w znacznym stopniu wykluczone komunikacyjnie.
Mieszkańcy miasta i gminy Kosów Lacki nie mają od lat dostępu do kolei, a tym samym do transportu zbiorowego na chociażby przeciętnym poziomie. Ponadto prężnie rozwijający się przemysł jest ograniczony z powodu odcięcia od transportu towarów drogą kolejową – pisze Samorząd do Zarządu Województwa Mazowieckiego.
Samorządowcy nie ukrywają, że mieszkańców początkowo ucieszył fakt o złożeniu projektu rewitalizacji linii kolejowej przebiegającej przez ich gminę. Do mieszkańców informacja o rezygnacji z projektu dotarła za pośrednictwem naszego artykułu na ten temat – więcej informacji.
Mieszkańcy nie zgadzają się z tłumaczeniem Urzędu Marszałkowskiego o tym, że linia Siedlce Sokołów Podlaski będzie wystarczającym rozwiązaniem dla mieszkańców.
Nie można się co do tego zgodzić, ponieważ w całości wyklucza on północną część powiatu sokołowskiego. Ponadto opisywaną propozycję budowy linii Sokołów Podlaski – Węgrów – Mrozy należy ocenić jako zupełni nierealną – wnioskodawcą jest samorząd miasta Węgrów, który posiada całkowity budżet na poziomie ok. 80 mln zł, a wydatki majątkowe poniżej 15 mln zł. Natomiast wymagany wkład własny w ramach Programu Kolej+ wynosi 15% – piszą Samorządowcy w piśmie do Zarządu Województwa Mazowieckiego.
Burmistrz gminy, Jan Słomiak liczy na to, że Samorząd Województwa Mazowieckiego jednak wróci do pierwotnych planów rewitalizacji linii Sokołów Podlaski – Małkinia.