PKP CARGO, Agencja Rozwoju Przemysłu i Polski Tabor Szynowy podpisały wczoraj list intencyjny o współpracy w obszarze taboru kolejowego, w tym w zakresie odtworzenia fabryki wagonów w Gniewczynie.
W połowie 2021 roku PKP CARGO kupiło od słowackiej spółki Forespo 33 ha gruntów na których stoją hale fabryczne o powierzchni 4 ha. W skład majątku wchodzi także 7,5 km torów. Wartość umowy to około 33 mln zł.
Wczoraj natomiast doszło do podpisania listu intencyjnego, w ramach którego Polski Tabor Szynowy będzie mógł odkupić fabrykę w Gniewczynie. Strony ogłosiły, że w ramach opracowywanego modelu współpracy będą brały pod uwagę dwie główne przesłanki. Pierwsza dotyczy konsolidacji w Grupie Agencji Rozwoju Przemysłu potencjału taborowego, poprzez nabycie przez PTS od PKP CARGO S.A. składników majątku, w tym nieruchomości i ruchomości, zlokalizowanych na terenie byłej fabryki w Gniewczynie Łańcuckiej. Ewentualna transakcja będzie sfinansowana przez ARP, a jej celem ma być odtworzenie potencjału zakładu w Gniewczynie w zakresie naprawy i produkcji taboru kolejowego.
Druga przesłanka projektowanej współpracy ma odbywać się w zakresie zlecania usług utrzymania taboru posiadanego przez PKP CARGO, a także nabywania nowego taboru kolejowego. Dodatkowo w ocenie Stron Listu Intencyjnego te działania będą wpisywać się w realizację celu klimatycznego oraz wychodzić naprzeciw założeniom tzw. „Zielonego Ładu” i zwiększeniu udziału transportu kolejowego w łańcuchach dostaw.
Sygnatariusze ogłosili, że -„dostrzegając duży potencjał i możliwość uzyskania efektu synergii przy podejmowaniu wspólnych działań” – ich intencją jest współpraca w projektach związanych z szeroko rozumianym towarowym transportem kolejowym. Strony deklarują również „podjęcie wszelkich działań związanych z identyfikacją możliwości i obszarów przyszłej współpracy z wykorzystaniem swoich zasobów”.
List intencyjny ma obowiązywać przez sześć miesięcy lub do dnia podpisania ewentualnej umowy, bądź też porozumienia o rozwiązaniu Listu. stanowi punkt wyjścia do dalszych prac oraz negocjacji i dlatego nie można go traktować jako prawnie wiążącej umowy.