Prototyp elektrycznego zespołu trakcyjnego CR450 (EMU) został oficjalnie zaprezentowany w Pekinie 29 grudnia 2024 r. w ramach projektu CR450 Science and Technology Innovation Project.
Seria CR450 łączy w sobie wiele udoskonaleń w zakresie wydajności, w tym efektywności energetycznej, układów hamulcowych, redukcji hałasu i inteligentnych systemów technologicznych. Konstrukcja zmniejsza całkowitą masę o 10%, przyczyniając się do niższego zużycia energii. Poziom hałasu wewnątrz kabiny pasażerskiej został zredukowany, a skuteczność hamowania poprawiono o ok. 20%. Przestrzeń pasażerska została zwiększona o 4 procent. Pociąg ten może osiągnąć prędkość maksymalną do 450 km/h, a będzie eksploatowany z prędkością operacyjną 400 km/h. CR450 pobił tym samym dotychczasowy chiński rekord prędkości. Do tej pory najszybszym pociągiem był CR400 Fuxing, osiągający prędkość 350 km/h.
China Railway poinformowała w niedzielę, że następnym krokiem będzie poddanie prototypu serii testów i ocen wydajności. Pierwsze CR450 łączyć będą Pekin z Szanghajem, skracając czas podróży z obecnych 4 godzin 30 minut, do 3 godzin 20 minut.
Obecnie chińska kolej dużych prędkości tworzy największą na świecie sieć operacyjną, liczącą ponad 45 000 kilometrów.
#CRnews The world’s fastest high-speed train prototype was unveiled! The CR450 has a test speed of up to 450 km/h and an operational speed of 400 km/h. Once it enters commercial service, it will become the fastest high-speed train in the world. #ChinaRailway pic.twitter.com/Fp5IARp4m5
— China Railway (@ChinaRailways) December 30, 2024