Tabor Transport miejski
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-pesa

Chińczycy zaprezentowali tramwaj na oponach wraz z linią opartą na cyfrowych szynach

Chińczycy zaprezentowali tramwaj na oponach wraz z linią opartą na cyfrowych szynach Fot. Shanghai Electric

Chińczycy zaprezentowali pierwszy w Chinach inteligentny system transportu oparty na cyfrowych szynach, z wykorzystaniem jak to nazwali Azjaci – poruszających się po nich “tramwajów” na oponach gumowy.

W szanghajskiej pilotażowej strefie wolnego handlu zlokalizowanej na nowym obszarze Lin-gang oficjalnie rozpoczęto testy linii demonstracyjnej T1. Jako jedna ze spółek biorących udział w budowie linii demonstracyjnej T1 Shanghai Electric Automation Group należąca do Shanghai Electric Group Company Limited opracowała pierwszy w Chinach inteligentny system transportu oparty na szynach cyfrowych („IDRT”) z wykorzystaniem poruszających się po nich “tramwajów” na oponach gumowych („DRT”). Sposób działania wydaje się być prosty, motorniczy operuje prędkością pojazdu, lecz pojazd ma zachowywać się tak jakby był na torach. Co ważne, przewiduje się, że pojazd będzie w pełni autonomiczny, a rola motorniczego ograniczy się do awaryjnej kontroli w kabinie. Z technicznego punktu widzenia taka maszyna mogłaby przypominać trolejbus, natomiast brak kierownicy i jazda po wyznaczonych “cyfrowych torach” powoduje, że Chińczycy pojazd ten nazywają tramwajem.

Linia demonstracyjna T1 obejmuje dziewięć stacji, a jej całkowita długość wynosi 21,7 kilometrów. Linia ma zostać oddana do użytku pasażerów do czerwca tego roku. Po raz pierwszy w Chinach zastosowano system DRT, wiodącą na świecie technologię, która wykorzystuje czujniki umieszczone na pojeździe do zbierania informacji z markerów magnetycznych na powierzchni trasy, określania pozycji pojazdu w czasie rzeczywistym i sterowania kierunkiem ruchu opon gumowych podczas jazdy. Zlokalizowana na nowym obszarze Lin-gang linia demonstracyjna T1, która stanowi ważny krok naprzód w rozwoju transportu ekologicznego, rozpocznie działanie w oparciu o zasilanie w pełni elektryczne. W międzyczasie budowane są stacje tankowania wodoru w celu pełnego przejścia na zasilanie wodorowe, gdy będzie to możliwe.

Linia demonstracyjna wykorzystuje wiodący na świecie system sterowania oparty na elementach magnetycznych i technologii czujników umieszczonych pod pojazdem. Linia powstała w krótkim czasie i zajmuje stosunkowo niewielką powierzchnię drogi. W porównaniu z tradycyjnymi tramwajami system DRT wymaga zaledwie połowy nakładów na budowę.

Jak podają Chińczycy, system iDRT może kontrolować pracę tramwaju wzdłuż cyfrowego toru z największą na świecie precyzją i prowadzić pojazd autonomicznie w warunkach, gdy ruch tramwajowy jest poprowadzony po oddzielnym torze. Pojazd jest w stanie dostosować swoją prędkość, omijać przeszkody i wykonywać inne zadania w celu zapewnienia bezpieczeństwa, niezależnie od pogody. Z kolei motorniczy otrzymują wyczerpujące informacje dotyczące prędkości docelowej, przystanków i odchylenia torów. Dzięki połączeniu niskich kosztów i elastyczności działania ten przełomowy system transportowy może być wykorzystywany na istniejących drogach w miastach, eliminując konieczność budowy stałych torów.

Chińczycy swój patent będą chcieli promować na rynkach międzynarodowych.



Kongres590