Dawniej na kolei Kolej jest dla ludzi Tabor

Chabówka po raz 14. stała się stolicą historycznej kolei. Za nami kolejna Parowozjada

Chabówka po raz 14. stała się stolicą historycznej kolei. Za nami kolejna Parowozjada fot. PKP CARGO

Tegoroczna Parowozjada już za nami. Chabówka zgromadziła w weekend tysiące miłośników zabytkowej kolei. Wydarzenie zostało połączone z obchodami 100-lecia niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej.

Podczas 14. Parowozjady w miejscowości Chabówka widzom zaprezentowały się zabytkowe lokomotywy i wagony oraz inne urządzenia wykorzystywane w epoce kolei parowej. Część skansenu w Chabówce przeistoczyła się w obóz Legionów Józefa Piłsudskiego, o co zadbali członkowie historycznych grup rekonstrukcyjnych. Zaprezentowali oni mundury i broń z czasów I wojny światowej, działał też szpital polowy i poczta.

Rekonstruktorzy zaprezentowali możliwości starej broni, pistoletów, karabinów i armat, a pokaz walki był najatrakcyjniejszą dla widzów częścią historycznego widowiska. Manewry zakończył wyjazd pociągu z legionistami na front.

Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A. podkreślił, że polska kolej jest nieodłączną częścią polskiej państwowości. –Z dziejami tego stulecia nieodłącznie związana jest historia transportu szynowego, niezależnie od tego, w jakim momencie Polska się znajdowała, kolej i ci, którzy byli z nią związani zawsze odgrywali dużą rolę w jej istnieniu. Kultywując w miejscach, takich jak skansen w Chabówce,pamięć o dawnej kolei, dbamy tak naprawdę o pamięć o Polsce i tych wszystkich, którzy poświęcili swoje życie, by jej służyć –stwierdził Czesław Warsewicz.

Dla najmłodszych przygotowano różne konkursy i zabawy, ale dla wszystkich punktem kulminacyjnym była Parada Parowozów. Widzom zaprezentowały się w ruchu zabytkowe pojazdy. Były to parowozy: Ty42-107, Ty42-24, Ty2-911, OKz32-2, TKt48-191, Ol49-69,TKh 05353 i słowacki 477.013. Szczególnym zainteresowaniem cieszył się parowóz Ty2-911, który po niedawnym generalnym remoncie wyglądał jakby dopiero wyjechał prosto z fabryki. Odnowienie tego pojazdu to zasługa pracowników skansenu w Chabówce, którzy wykonali przy nim większość prac. Ty2-911 to pojazd wyjątkowy, gdyż stacjonuje w tej parowozowni od 71 lat i jest najdłużej pracującą w Chabówce lokomotywą.

Oblegane były także parowozy prezentowane na wystawie statycznej, bo każdy mógł wejść do środka, zobaczyć jak kiedyś wyglądało miejsce pracy maszynistów i ich pomocników. Jaka jest różnica między kabiną w starym parowozie a współczesną lokomotywą można było porównać,udając się do namiotu z symulatorem jazdy lokomotywą ET41. Skansen zaprezentował także zabytkowe wagony towarowe i pasażerskie, wśród których jest m.in. taki unikat, jak przedwojenny wagon do przewozu… gęsi.

Od rana kursowały pociągi retro relacji Chabówka – Rabka-Zdrój – Kasina Wielka. Szczegóły imprezy na stronie organizatora.