Wspólnota Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej opublikowała raport, według którego europejska branża kolejowa od początku wybuchu pandemii w Europie do końca 2021 roku miała stracić 50 mld euro.
Wspólnota Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER) opublikowała wyniki badania „CER COVID Impact Tracker”. Stowarzyszenie przygotowało raport podsumowujący wyniki badania, który wskazuje że branża straciła około 50 mld euro, a dokładniej:
- około 27 mld euro w 2020 roku;
- około 23 mld euro w 2021 roku.
Największe straty dotyczą segmentu przewozów pasażerskich. Jest to związane z różnymi obostrzeniami, wprowadzanymi w państwach członkowskich UE, z których przedsiębiorstwa kolejowe należą do instytucji zrzeszającej CER. Wprowadzanie lockdown’ów, obostrzeń dot. limitów w transporcie zbiorowym, a także sianie paniki i przedstawianie transportu zbiorowego jako niebezpiecznego środka transportu – wbrew licznym badaniom naukowym. Wszystko to wiązało się z obniżeniem liczby pasażerów u większości przewoźników pasażerskich w Europie. A według CER, to miało przyczynić się do potencjalnej straty rzędu 46 mld euro.
Najgorsza sytuacja w przewozach pasażerskich miała mieć miejsce od listopada 2020 roku do kwietnia 2021 roku, według CER w tym czasie europejscy przewoźnicy łącznie wygenerowali o 50% mniejsze przychody, odnotowano też znaczne spadki w liczbie pasażerów.
Przewozy towarowe
Pandemia nie wpłynęła znacząco na kolejowe przewozy towarowe w Europie. Zarówno pod koniec 2020, jak i 2021 roku mieliśmy do czynienia z tendencją wzrostową.
Opłaty za dostęp do infrastruktury
Jak zaznacza CER, podczas gdy liczba pasażerów jest mniejsza niż w 2019 roku oraz odnotowuje się delikatne spadki w masie przewożonych towarów, to i tak zachowywano ruch na europejskich sieciach kolejowych. Zarządcy infrastruktury od początku pandemii do września 2021 roku mieli odnotowywać około 10 procentowy spadek w przychodach z tytułu pobierania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Jest to związane z tym, że niektóre władze zdecydowały się na zmniejszenie lub czasową rezygnację z pobierania opłat, na co zezwalała dyrektywa UE. Z takiej regulacji zdecydowały się skorzystać takie państwa jak Francja, Włochy, Austria.
Kryzys COVID w ubiegłym roku nadal miał duży wpływ na koleje. W 2021 roku przychody komercyjne spadły o 33% w porównaniu z rokiem 2019. Pod koniec 2021 r. członkowie CER wznowili kursowanie tej samej liczby pociągów co w 2019 r., ale przy zmniejszonej liczbie pasażerów (spadek o 35%). Pokazuje to, że członkowie CER kontynuowali świadczenie usług w latach 2020 i 2021, dowodząc odporności systemu kolejowego, utrzymując ruch ludzi i towarów w całej Europie. Jednak kwota utraconych przychodów z transportu kolejowego w Unii Europejskiej osiągnęła alarmujący poziom 50 mld euro. Pozostawiony bez korekty będzie miał długotrwałe skutki – powiedział Dyrektor Zarządzający CER Alberto Mazzola.
Zobacz również: PLK chcą podnieść stawki za dostęp do infrastruktury od rozkładu jazdy 2022/23