Urząd Transportu Kolejowego ma za zadanie zatwierdzić cennik PKP PLK dot. stawek dostępu do infrastruktury. W swej decyzji uwzględni uwagi, które wpłynęły od 16 podmiotów kolejowych.
Do 6 czerwca 2018 roku UTK musi wydać decyzję w sprawie zatwierdzenia cennika PKP PLK S.A. W zadaniu tym mogą pomóc opinie i uwagi, które zostały przesłane do prezesa Urzędu od 16 podmiotów. Są wśród nich m.in. przewoźnicy kolejowi i urzędy marszałkowskie.
Cennik na rozkład 2018/2019, a dokładniej jego projekt został poddany ocenie. Swoje uwagi wystosowały m.in. urzędy, mianowicie UM Województwa Lubelskiego, UM Województwa Lubuskiego, UM Województwa Opolskiego. To również opinie przewoźników: Arriva RP sp. z o.o., „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o., Koleje Śląskie sp. z o.o., Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., „Lotos Kolej” sp. z o.o., „Łódzka Kolej Aglomeracyjna” sp. z o.o., „PKP Intercity” S.A., „Przewozy Regionalne” sp. z o.o., Szybka Kolej Miejska sp. z o.o. Zdanie w tej sprawie przedstawiły również organizacje kolejowe: Centrum Zrównoważonego Transportu, Klaster „Luxtorpeda 2.0”, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych oraz osoba prywatna.
Trwa postępowanie i analiza projektu cennika oraz naniesionych do niego uwag. Decyzja ma zapaść do 6 czerwca br. Dodatkowo więcej informacji prezesowi UTK ma dostarczyć PLK. Skupiono się na m.in. zmianach zaproponowanych przez zarządce infrastruktury ws. sposobu ustalania stawek po zmianach ustawy o transporcie kolejowym i rozporządzenia w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej. Mowa np. o wzroście stawek jednostkowych opłaty podstawowej dla najlżejszych pociągów.
Nowością w projekcie cennika jest wprowadzenie przez PKP PLK części stawki związanej z rodzajem wykonywanych przewozów (mark-up).
Jak podaje UTK na prawach strony w toczącym się postępowaniu występują: Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Fundacja „Pro Kolej”, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych oraz Stowarzyszenie Menedżerów i Ekspertów Transportu Szynowego.