Trakcja S.A. złożyła nowy harmonogram prac przy budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej. Dokument analizują wspólnie wykonawca i inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obie strony ustalą termin zakończenia robót.
Budowa SKM potrwa dłużej, a zasadnicze prac na linii kolejowej nr 406 Szczecin – Police miały zakończyć się na przełomie 2025/2026 roku. Natomiast w 2026 roku, po uzyskaniu wszystkich decyzji administracyjnych i pozwoleń, na tej trasie miały pojawić się pociągi. Tych terminów nie da się zachować i dlatego Trakcja, która modernizuje linię nr 406, proponuje zmianę harmonogramu.
Wykonawca przedłożył nowy harmonogram robót. Obecnie wspólnie z wykonawcą weryfikujemy go oraz ustalamy plan optymalizujący roboty, co pozwoli na określenie terminu zakończenia prac zasadniczych – poinformował portal nakolei.pl Bartosz Pietrzykowski z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Z informacji PLK wynika, że na linii nr 406 (w stronę Polic) Trakcja buduje perony na przystankach osobowych: Szczecin Pomorzany, Szczecin Cmentarz Centralny oraz Szczecin Pogodno i Szczecin Niemierzyn. A także na przystankach Szczecin Drzetowo, Szczecin Żelechowa, Szczecin Golęcin, Szczecin Skolwin Północny, Police Dąbrówka oraz na stacjach: Szczecin Turzyn, Szczecin Niebuszewo, Szczecin Gocław, Szczecin Skolwin i Police.
Ponadto powstają dojścia do peronów i kładki. Robotnicy rozbudowują również wiadukt nad ul. Ku Słońcu oraz rozpoczynają prace na wiaduktach nad ulicami Dąbrowskiego i Wilczą.
Co się dzieje na torach
Bartosz Pietrzykowski informuje, że jeśli chodzi o roboty torowe, to ekipy budowalne wymieniły nawierzchnię w torze nr 1 na szlaku Szczecin Skolwin – Police oraz na szlaku Szczecin Turzyn – Szczecin Niebuszewo wraz z budową nowych konstrukcji sieci trakcyjnej. Na stacji Szczecin Turzyn, Szczecin Gocław i Szczecin Niebuszewo postępują prace związane z wymianą rozjazdów oraz torów. Natomiast na szlaku Szczecin Turzyn – Szczecin Niebuszewo wykonawca prowadzi roboty torowe i sieciowe przy torze nr 2. Zaś na szlaku Szczecin Niebuszewo – Szczecin Gocław w torze nr 1.
Prace postępują również na innych trasach szczecińskiej SKM. Pasażerowie mają do dyspozycji nowe przystanki na liniach kolejowych nr 273, 401 i 351 w stronę Gryfina, Goleniowa i Stargardu. Chodzi o przystanki: Szczecin Łasztownia, Szczecin Trzebusz, Szczecin Dunikowo, Szczecin Żydowce, Goleniów Park Przemysłowy. Poza tym, modernizacja objęła perony na już istniejących przystankach w Gryfinie, Daleszewie, Czepinie i Szczecinie Podjuchach. Wykonawca prowadzi prace przy modernizacji peronów oraz budowie przejść pod torami na stacji Szczecin Dąbie oraz przystanku Szczecin Zdroje.
Łączna wartość robót, które finansują PLK wynosi 825 mln zł. PLK otrzymały dofinansowanie na ten cel z programów POIiŚ i FEnIKS.
Województwo jest gotowe
Budowa SKM potrwa dłużej. Zaś Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego deklaruje, że wraz z POLREGIO „pozostają w gotowości do uruchomienia pełnej oferty SKM”. Muszą jednak poczekać na zakończenie prac na linii nr 406.
Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego przypomina, że samorządy – wojewódzki i lokalne – wzięły na siebie zadanie budowy infrastruktury wokół przystanków SKM. Chodzi m.in. o węzły przesiadkowe, parkingi Park&Ride, automaty biletowe.
Ponadto, jak czytamy w odpowiedzi biura prasowego na pytania portalu nakolei.pl, samorząd wojewódzki wywiązał się ze swojej części zadania pod nazwą „budowa SKM”. Zakupił bowiem cztery trójczłonowe pociągi do obsługi nowych połączeń do Polic. Ten zakup kosztował ponad 55 mln zł brutto. Urząd marszałkowski w Szczecinie zwraca też uwagę na fakt, że oferta SKM obejmie wszystkie organizowane przez województwo zachodniopomorskie pociągi wojewódzkie wjeżdżające do Szczecina, stąd skala realnego zaangażowania taboru województwa jest wielokrotnie większa.
Województwo Zachodniopomorskie w ramach I etapu SKM realizuje już dodatkowe przewozy wynikające z projektu – na liniach ze Szczecina do Goleniowa, Gryfina i Stargardu. Po oddaniu do użytkowania linii kolejowej 406 (odcinek Szczecin Główny – Police) uruchomione zostaną przewozy do przystanku Szczecin Niebuszewo i dalej do Polic. Obecnie Województwo wraz z Operatorem przewozów kończy proces konstruowania rozkładu jazdy pociągów na linii do Polic, który będzie podstawą dalszych uzgodnień z pozostałymi Partnerami SKM – informuje Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
Sieć szczecińskiej SKM
Szczecińska Kolej Metropolitalna będzie operować na liniach kolejowych nr 273, 351, 401 i 406. Połączy Szczecin z Gryfinem, Goleniowem (w tym Portem Lotniczym Szczecin-Goleniów), Stargardem oraz Policami. Pojadą tędy pociągi linii S1, S2 i S3, ale z racji tego, że będzie ich niewiele, to trzon oferty przewozowej utworzą pociągi regionalne. Kursują one w różnych relacjach wykraczających poza sieć SKM i finansuje je wyłącznie samorząd Pomorza Zachodniego.
Natomiast pociągi linii S1, S2 i S3 pojadą dzięki środkom, które wyasygnują wszystkie samorządy uczestniczące w projekcie SKM. Biuro Prasowe UMWZ precyzuje, że po uruchomieniu linii nr 406 do Polic, sytuacja ulegnie częściowej zmianie. Nadal co prawda większość ruchu obsłużą pociągi regionalne, ale kursy, które dofinansują inne samorządy – Partnerzy SKM – pojadą w wydłużonych relacjach do Polic i do stacji Szczecin Niebuszewo.