Ekonomia i rynek Polityka Przewozy pasażerskie Tabor

Będzie więcej pieniędzy w KPO na zakup taboru i rozwój infrastruktury kolejowej

Będzie więcej pieniędzy w KPO na zakup taboru i rozwój infrastruktury kolejowej Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

Podczas spotkania Samorządowców z Rządem padła deklaracja, że w KPO zostanie przydzielonych więcej pieniędzy na inwestycje taborowe i w infrastrukturę kolejową. A przypomnijmy, że wpłynęły wnioski o zakup łącznie nawet kilkuset nowych jednostek.

Rząd w lutym 2021 roku opublikował Krajowy Plan Odbudowy. W pierwszej chwili Samorządowcy musieli przetrzeć oczy, gdy w ponad 200-stronicowym dokumencie nie znaleźli swoich wniosków o dofinansowanie zakupu taboru, czy również dofinansowanie rewitalizacji linii kolejowych. W dokumencie jedynymi beneficjentami związanymi z branżą kolejową były PKP Polskie Linie Kolejowe oraz PKP Intercity.

Na reakcję Samorządów długo nie musieliśmy czekać. Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, zwrócił uwagę, że w Krajowym Planie Odbudowy zabrakło miejsca dla regionalnej kolei. Wtedy też Wiceminister Waldemar Buda poinformował, że do rozdysponowania na wszystkie regiony jest jeszcze 7,1 mld euro. To nie oznacza, że te ponad 32 mld złotych zostanie przeznaczone wyłącznie na kolej. Niestety, nawet jakby się chciało – kolej nie jest jedynym segmentem, który potrzebuje dofinansowania z KPO. Aczkolwiek tutaj pojawia się promyk nadziei, że znaczny procent wnioskowanych zakupów taborowych zostanie zrealizowanych.

Spotkaliśmy się z Premierem Morawieckim, by omówić założenia Krajowego Planu Odbudowy. Nasz postulat zmian w obszarze inwestycji kolejowych został uwzględniony! W KPO będzie więcej pieniędzy na rozwój infrastruktury i zakupy taboru – poinformował Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, Tymoteusz Myrda. Plan obejmie też inwestycje prowadzone przez regionalnych zarządców infrastruktury – w naszym przypadku DSDiK – dodał.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej wpłynęło ponad 5,5 tysiąca uwag i komentarzy dot. Krajowego Planu Odbudowy. Obecnie trwa ich analiza pod kątem możliwości uwzględnienia w KPO. W takim przypadku inwestycje taborowe znajdują się w całkiem komfortowej sytuacji, zważając, że padła deklaracja o zwiększenie puli pieniędzy przeznaczonych właśnie dla tego segmentu gospodarki. Do końca kwietnia 2021 roku Polska ma czas na przedstawienie gotowego Programu przed Komisją Europejską. Natomiast KE będzie miała dwa miesiące na zaakceptowanie planu.

Po środowym spotkaniu nie milkną echa oraz pozytywne komentarze i różnorodne obietnice inwestycyjne płynące od Zarządów Województw czy Przewoźników Regionalnych. Tylko czy składane naprędce obietnice są możliwe do zrealizowania czy to tylko czysty zabieg PR’owy? Mamy nadzieję, że w przyszłości pasażerowie będą mogli korzystać z komfortowych przejazdów nowym taborem podczas podróży kolejami regionalnymi. Ale gdyby jednak były to tylko mrzonki… to i tak promocja kolei oraz próba odbudowania jej pozytywnego wizerunku – zwłaszcza w 2021 roku- Europejskim Roku Kolei – może w jakimś stopniu wyjść “na dobre:” Pytanie tylko na ile – komentuje Stowarzyszenie Wykluczenie Transportowe.

O co wnioskowali Samorządowcy?

Tort do podziału jest całkiem spory, bo rozchodzi się o ponad 32 miliardy złotych, ale konsumujących jest równie dużo (złożono ok 1200 propozycji projektów do realizacji). Przypomnijmy, że według informacji uzyskanych przez NaKolei.pl, Samorządy starały się o dofinansowanie zakupu blisko 300 nowych pojazdów szynowych. Chodziło zarówno o EZT, SZT, ale także jednostki hybrydowe (spalinowo-elektryczne) oraz jednostki wodorowe. Największy wniosek złożył Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, starając się o dofinansowanie zakupu 50 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych, 30 szt. piętrowych wagonów push-pull oraz 10 szt. jednostek hybrydowych – łącznie chodziło o dofinansowanie rzędu 2 miliardów 345 milionów złotych.

Więcej informacji: Województwa starają się o ogromne dofinansowania na zakup taboru [LISTA]

Warto tutaj jeszcze wspomnieć o POLREGIO, które do Krajowego Planu Odbudowy złożyło wnioski o łącznej wartości ponad 6,3 mld złotych. Chodzi o zakup 180 EZT, 40 jednostek hybrydowych oraz modernizację obecnie eksploatowanego taboru kolejowego.

Więcej informacji: POLREGIO stara się o dofinansowanie na zakup 180 EZT oraz 40 hybryd. Ministerstwo uwzględniło środki na rozwój kolei regionalnej



Kongres590