Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » POLREGIO stara się o dofinansowanie na zakup 180 EZT oraz 40 hybryd. Ministerstwo uwzględniło środki na rozwój kolei regionalnej

POLREGIO stara się o dofinansowanie na zakup 180 EZT oraz 40 hybryd. Ministerstwo uwzględniło środki na rozwój kolei regionalnej

Redakcja
Fot. POLREGIO

POLREGIO do Krajowego Planu Odbudowy zgłosiło trzy wnioski o łącznej wartości ponad 6,3 mld złotych. Chodzi o zakup 180 EZT, 40 jednostek hybrydowych oraz dofinansowanie modernizacji obecnie eksploatowanego taboru. Jak zaznacza Prezes POLREGIO: „Z dotychczasowych deklaracji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej wynika, że środki na rozwój kolei regionalnej w KPO zostaną uwzględnione”.

Do Krajowego Planu Odbudowy trafiło liczne taborowe projekty zgłoszone przez Urzędy Marszałkowskie. Również POLREGIO zgłosił do KPO trzy wnioski, które łącznie opiewają na kwotę ponad 6,3 mld złotych. Chodzi o zakup 180 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (4,6 mld zł), 40 spalinowo-elektrycznch zespołów trakcyjnych (1,2 mld zł) oraz modernizację 50 szt. obecnie eksploatowanych EZT (525 mln zł). Takie zakupy byłyby znacznym odmłodzeniem floty taborowej przewoźnika.

Ok. 35% naszego taboru to wysłużone, niezmodernizowane EZT typu EN57 i ich pochodne, z których najmłodszy został wyprodukowany w 1995 r., a większość w latach 70. i 80. Niestety, kierowana przeze mnie spółka wcześniej znajdowała się w restrukturyzacji i w efekcie nie mogła skorzystać ze środków na wymianę taboru w perspektywie finansowej 2014-2020. Mimo ogromnych wysiłków POLREGIO oraz samorządów, które we własnym zakresie inwestują, a następnie użyczają nam nowe lub zmodernizowane pociągi, nadal są ogromne potrzeby w zakresie wymiany wyeksploatowanego taboru – powiedział Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO.

W przypadku, gdyby udało się uzyskać finansowanie zakupu, nowy tabor miałby trafić przede wszystkim tam, gdzie dotychczas brakowało środków na wymianę starych EN57.  Według dotychczasowych deklaracji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej wynika, że środki na rozwój kolei regionalnej w KPO zostaną uwzględnione. Pozytywne sygnały w tej sprawie płyną też z innych ministerstw. Minister Przedsiębiorczości, Technologii i Pracy stwierdził, że jedną z dźwigni wychodzenia Polski z kryzysu są inwestycje samorządowe, w tym w infrastrukturę kolejową wykorzystywaną przez POLREGIO.

O konieczności przekierowania środków z KPO na kolej regionalną mówią też eksperci rynkowi. W przeciwnym razie średnie i mniejsze miejscowości będą w dużo gorszej sytuacji niż duże ośrodki aglomeracyjne, a dystans rozwojowy między nimi się pogłębi. Ponadto sama modernizacja linii kolejowych bez wymiany jeżdżącego po nich taboru na nowoczesny oznaczać będzie nieefektywne wykorzystanie środków unijnych – komentuje Prezes Zarządu POLREGIO.

Nowy tabor mógłby wspomóc przewozy pasażerskie w powrocie do wyników jeszcze z 2019 roku.

Nowoczesny tabor kolei regionalnej przyciągnie dodatkowych podróżnych, co zwiększy przychody ze sprzedaży biletów, zapewni spójność społeczną oraz gospodarczą regionu, jak również ułatwi dojazd do pracy. Należy również tak kształtować popyt, aby jak najwięcej zamówień na tabor mogło trafić do polskich producentów, którzy mają doświadczenie w produkcji elektrycznych i hybrydowych składów, ale już nie kolei dużych prędkości czy składów typu push-pull przeznaczonych do komunikacji pomiędzy największymi miastami – stwierdził Artur Martyniuk.

Zobacz również: Województwa starają się o ogromne dofinansowania na zakup taboru [LISTA]

 

Podobne artykuły