ÖBB Rail Cargo Group otwiera nową spółkę Rail Cargo International Freight, która będzie funkcjonować na chińskim rynku. Przewoźnik zaoferuje swoje usługi logistyczne bez żadnych chińskich pośredników.
Oficjalnie nowa Spółka w Szanghaju rozpocznie swoją działalność na początku 2023 roku. Austriacka Grupa ÖBB w ten sposób chce wzmocnić swoją pozycję na euroazjatyckim rynku, tym samym jak zaznacza przewoźnik: ÖBB będzie mogło teraz po raz pierwszy bezpośrednio oferować własne usługi logistyczne w Chinach.
Nowa spółka RCG w Szanghaju wzmacnia nasze działania sprzedażowe i zmniejsza naszą zależność od zewnętrznych partnerów w Chinach. Jest to dość kluczowe, ponieważ biznes w Chinach odbywa się prawie wyłącznie lokalnie. Ponadto chcemy rozszerzyć nasz udany rozwój wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku, przesuwając trasę przez Korytarz Centralny – powiedział Prezes Rail Cargo Group, Clemens Först.
Austriakom chodzi więc o rozwój szlaku, w którym pomijana jest Rosja i Białoruś, ale tym samym również i Polska, a dokładniej terminale przeładunkowe w Małaszewiczach. Minusem przebiegu Szlaku Centralnego jest przymus przeprawy promowej przez Morze Kaspijskie z Kazachstanu do Azerbejdżanu oraz kolejnego przeładunku przy przeprawie przez Morze Czarne.
Spółka celowa
Jak wskazują Austriacy, dzięki nowej spółce-córce na chińskim rynku, ÖBB Rail Cargo Group będzie mogło bezpośrednio oferować swoje usługi logistyczne, wraz z usługami spedycyjnymi w Azji – od transportu po odprawę celną, przez przeładunek itd.
Sieć RCG rozciąga się już przez cały kontynent euroazjatycki aż do Chin. Do wybuchu wojny na Ukrainie tzw. korytarz północny (czyli z Chin przez Rosję do Europy) był priorytetem na Nowym Jedwabnym Szlaku. Jako alternatywę ÖBB Rail Cargo Group lobbuje od marca 2022 roku Korytarz Centralny (tj. z Chin przez Kazachstan przez Azerbejdżan/Gruzję i Morze Czarne do Rumunii i dalej do Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej). Dzięki atrakcyjnemu czasowi tranzytu RCG tworzy niezawodną alternatywę dla frachtu morskiego i lotniczego. Ponadto pozwala ominąć wciąż mocno zatłoczone porty przeładunkowe w północnej i południowej Europie – czytamy w komunikacie ÖBB
RCG obsługuje około 600 pociągów rocznie na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku.