Kadry i ludzie Przewozy pasażerskie Przewozy towarowe Wiadomości
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Związkowcy chcą spowolnić pociągi na przejazdach do 20 km/h. Wszczęto dialog społeczny

Związkowcy chcą spowolnić pociągi na przejazdach do 20 km/h. Wszczęto dialog społeczny Fot. PKP PLK S.A.

Związek Zawodowy Maszynistów wszczyna dialog społeczny w kwestii bezpieczeństwa, chodzi o wprowadzenie nowych zasad m.in. na przejazdach kolejowych, na których doszło do wypadku na przestrzeni ostatnich 3 lat.

Związek Zawodowy Maszynistów ogłosił wszczęcie dialogu społecznego w kwestii bezpieczeństwa. Jak podają związkowcy- powodem mobilizacji jest utrzymujący się wysoki wskaźnik wypadków kolejowych, zwłaszcza na przejazdach kolejowych, zagrażających wprost zdrowiu i życiu drużyn trakcyjnych, a także dużą ilością potrąceń ze skutkiem śmiertelnym osób postronnych.  Związkowcy skierowali pisma do takich spółek jak: PKP Intercity, PKP CARGO oraz POLREGIO, którym przedstawiono swoje oczekiwania. Część z nich dotyczy przejazdów kolejowo-drogowy, a wśród nich znajdziemy m.in.:

  • ograniczenie prędkości pociągów do 20 km/h na każdym przejeździe kolejowym, na którym doszło do wypadku w okresie ostatnich 3 lat do czasu zmiany kategorii tego przejazdu na “A” lub wybudowanie skrzyżowania bezkolizyjnego,
  • zamontowanie mechanicznych zabezpieczeń przed wjazdem na przejazd kategorii “B” i “C”,
  • zamontowanie monitoringu na wszystkich przejazdach kolejowych i w miejscach, na których osoby postronne najczęściej przechodzą przez tory kolejowy.

Warto zaznaczyć, że w Polsce mamy około 14 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych, wśród nich 2356 to przejazdy kategorii “A”, przejazdów kategorii “B”  jest 1346, natomiast kategorii “C” – 1459. Budowa skrzyżowania bezkolizyjnego wiąże się z przygotowaniem najpierw dokumentacji, następnie znalezieniem wykonawcy, sama budowa również trwa swoje, a wiąże się to z milionami. Mimo wszystko w Polsce z roku na rok przejazdów kolejowych jest coraz mniej, gdyż w miarę możliwości zastępuje się je wiaduktami. Dla przykładu 5 lat temu, w 2015 roku przejazdów kolejowych było 15 403, dzisiaj mamy ich 14013. Takie oczekiwanie powinno raczej zostać skierowane do zarządcy infrastruktury – PKP PLK, natomiast pismo to zostało skierowane wyłącznie do trzech, wcześniej wymienionych przewoźników.

Niestety warto też powiedzieć to wprost – potrącenia osób postronnych, to tak naprawdę zazwyczaj potrącenia samobójców. Wszczęcie dialogu społecznego przez związkowców nie będzie miało żadnego wpływu na osoby, które planują zakończyć swój żywot pod kołami pociągu.

Oprócz oczekiwań dotyczących przejazdów kolejowych, w piśmie znajdziemy również takie żądania jak:

  • wprowadzenie z TSI do specyfikacji zamówień nowego i modernizowanego taboru kontrolowanej strefy zgniotu i przestrzeni bezpiecznej dla maszynisty,
  • opracowanie procedur awaryjnej ewakuacji drużyny trakcyjnej z kabiny maszynisty do bezpiecznej strefy i przeprowadzenie szkoleń z takiej ewakuacji,
  • zapewnienie drużynie trakcyjnej 5 dniowego zwolnienia z zachowaniem prawa do wynagrodzenia po każdym wypadku z udziałem człowieka,
  • zapewnienia przez pracodawcę pełnego pokrycia kosztów leczenia i rehabilitacji pracownikom, którzy odnieśli uszczerbek na zdrowiu w wyniku wypadku,
  • wypłaty rodzinie pracownika, który uległ śmiertelnemu  wypadkowi w pracy dodatkowego odszkodowania w wysokości 10-krotności jego wynagrodzenia obliczanego jak za urlop,
  • zaliczenie pracy w pojazdach nie posiadających kontrolowanej strefy zgniotu i przestrzeni bezpiecznej dla maszynisty, jako pracy w warunkach niebezpiecznych i wypłaty dodatku.