NaKolei.pl WiadomościKonferencje i spotkania Zielony transport okiem Prezesa Fundacji Pro Kolej Jakuba Majewskiego

Zielony transport okiem Prezesa Fundacji Pro Kolej Jakuba Majewskiego

Redakcja
Fot. Klaster "Luxtorpeda 2.0"

Co decyduje o tym, że transport publiczny jest rzeczywiście zielony? Próbę odpowiedzi na takie pytanie podjął Prezes Fundacji Pro Kolej dr Jakub Majewski podczas panelu „Zielony transport publiczny – perspektywy i bariery rozwojowe”, zorganizowanego w ramach VIII Kongresu Rozwoju Transportu

Prelegent wskazał na dwa istotne aspekty, które pozwalają zaliczyć publiczny transport zbiorowy do kategorii „zielonego”.

Po pierwsze to sposób zasilania. Musimy znaleźć taką metodę, która doprowadzi nas do zeroemisyjnej energii – mówił podczas swojego kongresowego wystąpienia.

Może ona zostać spożytkowana przez pociąg, tramwaj, metro czy autobus zeroemisyjny. Zdaniem dr Majewskiego energię tę można zmagazynować w akumulatorze bądź zamienić na wodór lub ponownie na energię elektryczną.

Druga kwestia, poruszona przez prelegenta dotyczyła ilości tej energii zużytej do przewiezienia pasażera. Jak wskazał dr Jakub Majewski im mniejsze opory ruchu i bardziej pojemy pojazd tym ta energia będzie mniejsza. A zatem pociąg wiozący 800 osób będzie miał dużo wyższą sprawność energetyczną, nawet jeśli będzie napędzany energią z Bełchatowa, niż samochód, którym będzie podróżowała jedna osoba. W tym zakresie możliwe są jednak różne konfiguracje i pusty pociąg przegra tę rywalizację z samochodem, którym pojedzie 5 osób.

Na naszych drogach nie mamy samochodów z silnikami Euro 4 i Euro 5 – mówił dr Jakub Majewski. Mamy mnóstwo samochodów kilkunastoletnich, mnóstwo samochodów z silnikami diesla Euro 0, Euro 1, Euro 2 czy Euro 3. Nie wymieniamy tej floty. A zjawisko wykluczenia komunikacyjnego, zwłaszcza na obszarach wiejskich, tam gdzie nie ma sprawnego transportu publicznego, sprzyja kupowaniu tanich samochodów – dodał.

Zdaniem prelegenta jesteśmy zupełnie gdzie indziej w tym zakresie niż Europa Zachodnia. W porównaniach z transportem samochodowym kolej wygrywa, a dzięki wdrażanym programom będzie mogła wylegitymować się zielonym certyfikatem. Jak ocenił dr Jakub Majewski w bliskiej przyszłości nasze pociągi będą zeroemisyjne. I przyszłość ta jest znacznie bliższa niż w przypadku motoryzacji. A tymczasem już dzisiaj kupując bilet na przejazd PKP Intercity dostajemy informację o ile mniej CO2 trafiło do naszej atmosfery dzięki temu, że jedziemy pociągiem.

Czy korzystać z wodoru?

Odnosząc się do kwestii wykorzystania wodoru w transporcie publicznym dr Jakub Majewski stwierdził, że ma to sens wówczas, gdy technologia ta jest masowa i łatwo dostępna. A do tego potrzebne są chociażby stacje tankowania nie tylko dla pociągów.

Dylemat między pociągami elektrycznymi z dużym współczynnikiem elektryfikacji sieci, pociągami bateryjnymi i pociągami wodorowymi nie jest jeszcze rozstrzygnięty – stwierdził dr Jakub Majewski. Najpierw powinniśmy rozstrzygnąć kwestię tego, jak pozyskujemy energię dla naszego kraju, a rozstrzygnięcia komunikacyjne będą wówczas wtórne – dodał.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności