Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Zbliża się wiosenna korekta rozkładu jazdy. Będzie sporo zmian i nowości

Zbliża się wiosenna korekta rozkładu jazdy. Będzie sporo zmian i nowości

Adrian Izydorek
Fot. PKP PLK S.A.

Korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywała od 15 marca do 13 czerwca. PLK wraz z przewoźnikami opracowały połączenia w taki sposób, aby najlepiej wykorzystać dostępne możliwości linii kolejowych.

W niedzielę, 15 marca wprowadzona będzie korekta rozkładu jazdy pociągów. W aglomeracji krakowskiej podróżni skorzystają ze zmodernizowanej stacji Kraków Mydlniki. Pociągi na lotnisko w Balicach będą kursować częściej. Pociągi PKP Intercity zatrzymają się dodatkowo na nowych przystankach Stalowa Wola Charzewice i Lublin Zachodni, co poprawi dostęp do kolei mieszkańcom Podkarpacia i Lubelszczyzny. Zmiana rozkładu pozwala jednocześnie na uruchamianie połączeń pasażerskich, transport towarów oraz prowadzenie największych od lat inwestycji na kolei.

Wiele tras jest modernizowanych w ramach inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. Efektem prac będą wygodniejsze stacje i przystanki, krótsze i bezpieczniejsze podróże. Aktualny i przyszły rozkład jazdy pociągów można sprawdzić przed podróżą na portalpasazera.pl i w aplikacji Portal Pasażera.

Korzystniejsza obsługa w aglomeracjach

W Małopolsce, po zakończeniu kolejnego etapu prac w aglomeracji krakowskiej, skróci się czas przejazdu na trasie Kraków Gł. – Katowice do ok. 90 min dla najszybszych pociągów. Zwiększy się częstotliwość połączeń z centrum Krakowa na lotnisko w Balicach – z 19 do 41 pociągów. Na stacji Kraków Mydlniki podróżni skorzystają z wind, przejścia podziemnego i dwóch wygodnych peronów. Po latach mieszkańcy miasta będą mogli wsiąść do pociągów na przystanku Kraków Nowa Huta, gdzie zaplanowano postoje składów regionalnych. Na stacji Wrocław Główny podróżni skorzystają z nowego peronu nr 6, który ułatwi dostęp z pociągów do komunikacji miejskiej. Na stacji Szczecin Główny wszystkie już perony i przejścia, będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Do 20 nowych przystanków, które w ubiegłym roku zwiększyły dostępność do kolei, od 15 marca PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dołączą kolejny – Stalowa Wola Charzewice. Na przystanku Lublin Zachodni od korekty będą się zatrzymywać pociągi dalekobieżne.

Kolejne etapy inwestycji dla krótszych podróży

By zwiększyć możliwości podróży koleją, kontynuowane są prace m.in. na liniach Warszawa – Lublin, Częstochowa – Zawiercie, Wrocław – Poznań. Od połowy marca rozpocznie się przebudowa linii Zbąszynek – Czerwieńsk w Wielkopolsce. Zakres prac na linii jednotorowej wymaga, wprowadzenia na odcinku Zielona Góra – Zbąszynek zastępczej komunikacji autobusowej dla pociągów PKP Intercity:

  • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa;
  • TLK Czartoryski relacji Lublin – Zielona Góra – Lublin;
  • IC Wawel relacji Kraków – Zielona Góra – Kraków;
  • TLK Bachus relacji Gdynia – Zielona Góra – Gdynia;
  • TLK Stoczniowiec relacji Gdynia – Zielona Góra – Gdynia;
  • TLK Ukiel relacji Olsztyn – Zielona Góra – Olsztyn.

Prace rozpoczną się również na odcinku Wronki – Słonice, na linii Poznań – Szczecin, na której już wymieniane są tory między Poznaniem a Wronkami oraz Słonicami a Szczecinem. Jazda obok prowadzonych robót wymaga dodatkowych procedur bezpieczeństwa i ograniczenia prędkości, co przełoży się na ok. 30 min wydłużenie czasu przejazdu. Na trasie Poznań – Szczecin efektem inwestycji już są nowe dostępniejsze perony m.in. w Kiekrzu, Pamiątkowie, Baborówku.

W woj. śląskim ruszą prace na linii Chybie – Wisła Głębce. Zakres robót będzie wymagał zmian w komunikacji. Koleje Śląskie zaplanowały zastępczą komunikację autobusową na odcinkach Bielsko-Biała – Skoczów – Ustroń – Wisła Głębce oraz Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg – Chybie Mnich – Pierściec – Skoczów – Goleszów – Ustroń.

Więcej o zmianach w komunikacji na portalpasazera.pl i stronach przewoźników.

Nowości w ofercie PKP Intercity

Na tory wraca kilka pociągów. IC Czartoryski będzie jeździł w relacji Lublin – Zielona Góra – Lublin, przez Warszawę i Poznań, a IC Brda połączy Warszawę z Bydgoszczą. Dodatkowo pociąg IC Orłowicz, kursujący obecnie w relacji Kraków – Warszawa, wraca do pełnej relacji Kraków – Olsztyn.

Od 21 marca PKP Intercity uruchomi dodatkowy, kursujący w weekend, pociąg TLK Pobrzeże BIS, który obsłuży rosnącą liczbę pasażerów między centralną Polską a Trójmiastem. Od 15 marca w Przysusze (woj. mazowieckie) zatrzymywać się będą trzy pociągi: IC Orłowicz, IC Sienkiewicz oraz IC Kolberg,  wszystkie w relacji Olsztyn – Kraków – Olsztyn. Mieszkańcy Sobolewa (woj. mazowieckie) zyskają dostęp do usług PKP Intercity, będzie się tam zatrzymywać pociąg TLK Nida relacji Kielce – Warszawa – Kielce. Więcej na intercity.pl.

Dworce zmieniają się dla podróżnych

PKP kontynuują program przebudowy polskich dworców. Najbardziej zaawansowane prace trwają w Sędziszowie Małopolskim, Oświęcimiu, Pomiechówku, Bielsku Podlaskim i Nidzicy, gdzie budowane są nowe dworce. Ich otwarcie planowane jest pierwszej połowie tego roku.

Pod koniec pierwszego kwartału br. planowane jest udostępnienie pasażerom nowej usługi car-sharingu, czyli możliwości wynajmu samochodów elektrycznych przy dworach kolejowych. Pilotażowo nowa usługa PKP Mobility będzie dostępna przy dworcu Gdynia Główna.

Kompleksowa informacja i pomoc dla podróżnych

Na czas wprowadzenia korekty rozkładu jazdy,15 i 16 marca na dziesięciu dworcach w największych miastach Polski (Warszawa Centralna, Wschodnia i Zachodnia, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kraków Główny, Poznań, Szczecin, Wrocław) do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni. Pomogą ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, będą służyć informacjami pomocnymi w podróży.

Informacje dotyczące obowiązującego rozkładu jazdy pociągów są dostępne na stacjach i przystankach w formie plakatów, w wyszukiwarkach portalpasazera.plrozkład-pkp.pl oraz w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera i Rozkład-PKP. Obecnie testowana jest nowa funkcja aplikacji BILKOM – mailowe i SMS-owe powiadomienia o opóźnieniach pociągów dla podróżnych, którzy kupią bilety przez internet.

Centrum Wsparcia Klienta (CWK) to działający całodobowo zespół, który zapewnia pasażerom pomoc na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień na kolei, spowodowanych np. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, CWK organizuje zastępczy transport podróżnych do stacji docelowej czy wydawanie poczęstunków na dworcach. Pracownicy CWK współpracują z załogami pociągów pasażerskich oraz koordynują obsługę pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej.

Podobne artykuły