Działania Ekonomia i rynek Konferencje i spotkania Przewozy pasażerskie Tabor

Współpraca PKP Intercity i NCBR w ramach partnerstwa innowacyjnego

Współpraca PKP Intercity i NCBR w ramach partnerstwa innowacyjnego fot. NaKolei.pl

PKP Intercity sprawnie realizuje swoją strategię taborową – w ramach współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju planowane jest opracowanie innowacyjnego taboru kolejowego – lokomotywy elektrycznej, ezt i składów push-pull. To wszystko na tle rządowego programu Luxtorpeda 2.0.

PKP Intercity zapowiada szeroką współpracę badawczą z NCBR. O szczegółach mowa na dzisiejszej konferencji ,,PKP Intercity Kolej Dużych Inwestycji – innowacyjna przyszłość”. Jest ona zorganizowana przy okazji podpisania listu intencyjnego w ramach wspólnej realizacji programu “Luxtorpeda 2.0” – tworzenia m.in. innowacyjnych pociągów.

W panelu dyskusyjnym, pierwszej części konferencji, uczestniczyli Sebastian Skuza, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Woźny, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii Pan Piotr Woźny oraz prof. Maciej Chorowski, Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. List intencyjny w sprawie planowanej współpracy PKP Intercity i NCBR podpisali Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity oraz prof. Maciej Chorowski, Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity oraz prof. Maciej Chorowski, Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju fot. NaKolei.pl

Przewoźnik przewiduje inwestycje w tabor o wartości 7 mld zł. – List intencyjny jest na początek. W ramach podjętej współpracy będziemy mogli powołać zespół – w liście intencyjnym znajduje się program tych działań. Uwzględniamy to co robią PKP PLK S.A., które mają do wydania ponad 67 mld zł. Zakładamy, że te tory będą przystosowane do prędkości pociągów 200 km/h. – dodał Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

PKP Intercity w grudniu 2017 roku zapowiedziała realizację największego programu inwestycyjnego w historii Spółki. Zaktualizowano strategię taborową PKP Intercity na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 roku. Jak zapowiadał Jarosław Oniszczuk, członek zarządu Spółki: Program PKP Intercity to również innowacje. W ramach partnerstwa innowacyjnego wspólnie z producentami i instytucjami badawczymi (m.in. NCBiR) przygotowaliśmy trzy nowoczesne projekty taborowe. Do końca 2023 roku zamierzamy zaprojektować i kupić 25 lokomotywy elektryczne, 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 2 składy push-pull. Po 2023 roku ponad 70% pociągów, ezt, lokomotyw, będzie dostosowanych do prędkości 160 km/h. Docelowo Spółka zamierza pozyskać 38 ezt, 52 lokomotywy elektryczne, 15 składów push-pull. (Więcej na ten temat tutaj: http://www.nakolei.pl/strategia-taborowa-pkp-intercity-innowacje-inwestycje-rzecz-pasazerow/

Programy realizowane przez NCBR

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju realizuje już z PKP PLK S.A. program INNOTABOR. Obok niego oraz programu GOSPOSTRATEG staje przyszłościowy program realizowany w ramach Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Opracowanie innowacyjnego taboru dla PKP Intercity ma kosztować ok. 3,7 mld zł. Składy mają osiągać prędkość do 250 km/h.

Partnerstwo innowacyjne to nowy tryb udzielania zamówienia publicznego, który został wprowadzony w 2016 roku w znowelizowanej ustawie o prawie  zamówień publicznych. Jednym z pierwszym w Polsce podmiotów realizujących działania opartych na partnerstwie innowacyjnym jest NCBR. Na początku 2018 roku Centrum uruchomiło postępowanie w ramach programu ,,Bezemisyjny transport publiczny”, którego celem jest stworzenie, zakup i zasilenie floty kilkudziesięciu polskich miast nawet ponad 1000 bezemisyjnych autobusów nowej generacji.