Kolekcja taboru Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu wzbogaciła się o lokomotywę spalinową typu ST-43, zwana w żargonie kolejowym „Rumunem”. Służbę w PKP pojazd rozpoczął pół wieku temu.
Lokomotywa spalinowa ST43-355 była wyprodukowana w zakładach Electroputere Werke Craiova w Rumunii i stąd wzięła się potoczna nazwa tego pojazdu. Ten konkretny egzemplarz rozpoczął służbę na terenie ówczesnej DOKP Wrocław, a konkretnie w lokomotywowni Opole Główne.
Potem spalinowóz trafiał do Ostrowa Wielkopolskiego, Jarocina, Żagania i Czerwieńska, a ostatnim miejscem bazowania był Węgliniec, czyli Dolnośląski Zakład PKP CARGO. I właśnie z PKP CAZRGO ten egzemplarz „Rumuna” trafił do Wrocławia.
Warto przypomnieć, że lokomotywy serii ST43 były w pewnym okresie istotną częścią parku taborowego PKP. W czasach PRL sprowadziliśmy bowiem z Rumunii ponad 400 tych pojazdów (w latach 1965-1978). Była to wszak pierwsza seria ciężkich lokomotyw spalinowych wprowadzonych do eksploatacji na polskich kolejach. Była to jak na owe komunistyczne czasy dość dobra konstrukcja, gdyż Rumuni korzystali z zachodnich rozwiązań, głównie szwajcarskich.
ST43 prowadziły przede wszystkim składy towarowe, ale były kierowane także do obsługi ruchu pasażerskiego. Na polskiej kolei pracowały nieprzerwanie do 2019 roku. Jednostka, która trafiła do Wrocławia, ostatni kurs wykonała w marcu 2019 roku. Teraz lokomotywa będzie poddana pracom konserwatorskim.
KSK przypomina, że dzięki uprzejmości PKP CARGO klubowa kolekcja zabytkowego taboru kolejowego powiększyła się o kolejne pojazdy. Są to: lokomotywa spalinowa SM31-071, elektrowóz ET22-233, oraz opisywany spalinowóz ST43-355. Wraz z lokomotywami do Wrocławia dotarł także wagon 401Zb (do przewozu towarów masowych), który zachował się w oryginalnej formie.