Strona główna » Wiadomości » Województwo dolnośląskie wyda 100 milionów więcej na przewozy kolejowe

Województwo dolnośląskie wyda 100 milionów więcej na przewozy kolejowe

Krzysztof Losz
Fot. Koleje Dolnośląskie

Województwo dolnośląskie wyda w tym roku ponad 411 mln zł na dotacje do kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich. W 2024 roku ta kwota wyniosła niemal 310 mln zł.

Wzrost nakładów na regionalną kolej pasażerską na Dolnym Śląsku jest więc ogromny, bo sięga rok do roku około 101,5 mln zł, czyli jest to niemal 33% więcej. Te pieniądze mają pozwolić przewoźnikom na pokrycie deficytu, jaki generuje prowadzenie połączeń kolejowych na terenie Dolnego Śląska. Dotacje uwzględniają też niewielki zysk, jaki uzyskać mają spółki kolejowe.

Wzorem lat ubiegłych, mniej więcej 70% środków trafi do Kolei Dolnośląskich, a reszta do Polregio – wynika to z wyższej pracy przewozowej wykonywanej przez KD. Można to porównać z danymi ze sprawozdań finansowych województwa i przewoźników – ostatnie aktualne obejmuje 2023 rok. Wówczas sejmik dolnośląski zapisał w budżecie na regionalne przewozy kolejowe kwotę 287 mln zł, z czego prawie 197 mln zł przekazano Kolejom Dolnośląskim.

Dlaczego aż 100 mln?

Wzrost nakładów na pasażerski transport kolejowy w 2025 roku jest rzeczywiście bardzo znaczny, bo w relacji 2024/2023 te same wydatki podniesiono o 23 mln zł, czyli tylko o 8%. Czym samorząd wojewódzki tłumaczy swoje obecne decyzje finansowe?

Konieczność 33% wzrostu dotacji do KD i Polregio wynika w zasadzie z dwóch czynników. Pierwszy to wzrost różnych składników kosztowych ponoszonych przez przewoźników, takich jak: zakup energii i paliwa trakcyjnego, wynagrodzenia pracowników, dostęp do infrastruktury, utrzymanie taboru, koszty finansowe (raty kredytowe, leasingowe itp.).

Drugi czynnik to wzrost zaplanowanej pracy przewozowej, co będzie rezultatem zwiększenia oferty przewozowej na Dolnym Śląsku przez uruchomienie w 2025 roku nowych i dodatkowych połączeń kolejowych. I tak, od czerwca br. na trasie Jelenia Góra Mysłakowice Karpacz będzie jeździć codziennie po osiem par pociągów (w czerwcu pociągi mają wrócić na tę linię po prawie 25 latach).

Dodatkowe pary pociągów pojawią się ponadto na liniach Wrocław Legnica Zgorzelec, WrocławLegnica, Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra oraz Wrocław Wałbrzych. Wydłużona zostanie relacjapociągów Wrocław Oleśnica Milicz dowielkopolskiej stacji Krotoszyn – tutaj również wpisano do rozkładu jazdy dodatkową parę połączeń. Więcej pociągów znajdzie się w 2025 roku także na liniach Wrocław Żmigród Rawicz, Wrocław StrzelinKłodzko Kudowa-Zdrój.

 

 

 

 

Podobne artykuły