Samorząd województwa mazowieckiego wesprze w tym roku finansowo wstępne prace nad projektem budowy linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza oraz nad planami rewitalizacji dwóch innych linii na Mazowszu.
W budżecie województwa na 2025 rok zapisano kwotę 1 mln zł, która trafi na pomoc finansową dla Serocka na realizację budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz przez Pułtusk, którą nazwano szlakiem „Kolej Północnego Mazowsza”. Obecnie inwestycja jest na etapie przedprojektowym, samorządy i PKP PLK prowadzą prace przygotowawcze. Ich finałem będzie budowa jednotorowej linii kolejowej o długości 73 km na której znajdzie się 11 stacji i przystanków.
Dzięki nowej linii mieszkańcy tej części Mazowsza uzyskają dogodne i szybsze połączenie z Warszawą niż zapewnia teraz komunikacja autobusowa, a nawet samochodowa. Podróż pociągiem z Przasnysza do Warszawy ma trwać około 1 godziny i 15 minut, podczas gdy najszybsze połączenie autobusowe to obecnie ponad 2 godziny (zazwyczaj jest to ponad 2,5 godziny) , a przejazd samochodem trwa co najmniej 1 godzinę i 40 minut. Co prawda podróż drogami przyspieszy po wybudowaniu obwodnicy Pułtuska (budowa potrwa jeszcze prawdopodobnie dwa lata) , ale i tak kolej będzie konkurencyjna.
Ponadto sejmik Mazowsza zarezerwował 256 tys. z na prace przygotowawcze do rewitalizacji jednotorowej linii kolejowej nr 34 Ostrołęka – Mąłkinia na odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia wraz z budową nowej łącznicy w Małkini i elektryfikacją tego odcinka. Samorząd wojewódzki ma ogółem wydać na tę inwestycję 45 mln zł, czyli 15% kosztów (297 mln zł). Po zakończeniu prac pociągi regionalne będą mogły wozić pasażerów z Ostrowi Mazowieckiej do Warszawy z prędkością 120 km/h. Umowa o rewitalizacji linii nr 34 została podpisana w ub. roku między PKP PLK a firmą Track Tec Construction. Realizacja zadania ma potrwać niemal pięć lat, przy czym zdecydowana większość czasu – 40 miesięcy – zostanie pochłonięta przez prace administracyjne i projektowe.
Niewielką kwotę -10 tys. zł – sejmik przeznaczył także na rewitalizacja innej jednotorowej linii kolejowej: nr 55 Sokołów Podlaski – Siedlce. Liczy ona 30 km, teraz kursują po niej tylko pociągi towarowe. Prace, które będą kosztować 231,5 mln zł, mają polegać na modernizacji układu torowego i wybudowaniu trakcji elektrycznej. Przejazd z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec ma trwać około 30 minut, a dalej będzie można szybko dostać się pociągiem do Warszawy.