PKP Intercity zapowiada przetarg na zakup 23 elektrycznych zespołów trakcyjnych zdolnych do osiągania prędkości 250 km/h, co stanowi rekordowe zamówienie w historii firmy.
PKP Intercity poinformował o planach przeprowadzenia przetargu w pierwszym kwartale 2024 roku na zakup 23 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Jeśli przetarg zostanie sfinalizowany, może to być największe zamówienie tego typu w historii przewoźnika. Zaplanowane do zakupu pojazdy mają być zdolne do osiągania prędkości do 250 km/h.
Składy mają charakterystykę podobną do używanych obecnie pociągów Pendolino, z tą różnicą, że będą dwusystemowe. Oznacza to możliwość kursowania zarówno pod polskim standardowym napięciem (3 kV DC), jak i pod napięciem 25kV AC. Zaprojektowane z myślą o nowoczesności, nowe zespoły trakcyjne mają oferować udogodnienia zwiększające komfort podróży. Dodatkowo, będą przystosowane do pracy na szybkich liniach kolejowych, w tym na planowanej nowej trasie „igrek”, która połączy Warszawę z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.
Ambicją PKP Intercity jest umożliwienie realizacji podróży z Warszawy do Katowic i Krakowa w czasie krótszym niż dwie godziny. To przedsięwzięcie ma na celu nie tylko usprawnienie komunikacji kolejowej, ale także podniesienie standardów podróżowania koleją w Polsce.
Rozwój kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce jest procesem, który przebiega wolniej niż w wielu innych krajach. Mimo licznych dyskusji i planów, rozwój infrastruktury kolejowej i implementacja nowoczesnych technologii kolejowych nadal pozostają w fazie rozważań bądź stopniowego postępu. W kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), Polska bada różne opcje, przyglądając się międzynarodowym rozwiązaniom. Kontrast między dynamicznym rozwojem KDP w Chinach a powolnym postępem w Polsce jest często przedmiotem komentarzy i porównań. Szerzej o tym w bardzo ciekawej rozmowie nakolei.tv z ekspertem w dziedzinie polityki zagranicznej, Radosławem Pyffelem. My zastanawiamy się nad rozwiązaniami w zakresie rozwoju KDP, a w Państwie Środka są stosowane już od kilkunastu lat.
Niemniej jednak, stopniowe podejmowanie działań w kierunku rozwoju szybszych połączeń kolejowych w kraju wskazuje na trend zwiększenia efektywności i komfortu podróżowania. Realizacja takich projektów wymaga czasu oraz dokładnych analiz technologicznych i ekonomicznych, ale też odwagi w podejmowaniu decyzji strategicznych.