Kolej na świecie Tabor Wiadomości

TYLKO U NAS. PESA podpisała z RegioJet umowę w Czechach na dostarczenie 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf.eu

TYLKO U NAS. PESA podpisała z RegioJet umowę w Czechach na dostarczenie 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf.eu Fot. NaKolei.pl

RegioJet – największy, w pełni prywatny, kolejowy przewoźnik pasażerski w Europie Środkowej oraz PESA – lider wśród polskich producentów taboru podpisali dzisiaj w Pradze umowę na dostawę siedmiu nowych, niskopodłogowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Pesa  Elf.eu, które będą obsługiwać regionalne połączenia w rejonie Usti. Łączna wartość kontraktu wynosi ponad 84 mln zł- podała spółka.

Pojazdy zostaną dostarczone do Czech w drugiej połowie 2021 i będą wozić pasażerów regionu usteckiego od grudnia 2021 r. Podpisana w Ambasadzie RP w Pradze umowa jest konsekwencją wygranego przez RegioJet przetargu na obsługę połączeń kolejowych na liniach U5, U7 i U13 w czeskim regionie Usti.

Przedstawiliśmy regionowi Usti atrakcyjną cenowo obsługę połączeń nowoczesnymi zestawami elektrycznymi. Pojazdy te będą bardziej ekonomiczne w eksploatacji i przyjazne dla środowiska, komfortowe i dające podróżującym nowe usługi, jak choćby bezpłatny dostęp do internetu-powiedział Radim Jančura, prezes i właściciel Regiojet Inc.

Jestem przekonany, że podobnie jak na innych liniach obsługiwanych przez Regio Jet także w regionie Usti nastąpi wzrost liczby pasażerów korzystających z przyjaznego dla środowiska transportu kolejowego- dodał Jančura.

Prezes PESY podkreślił, że podpisanie kolejnej umowy w Pradze ma dla spółki symboliczne znaczenie.

Ta uroczystość potwierdza powiedzenie, że historia rzeczywiście lubi się powtarzać. 8 lat temu, 17 marca podpisaliśmy w Pradze umowę na dostawę spalinowych LINK-ów. Przez Czechy LINK-i wjechały do Europy, teraz wożą pasażerów w Niemczech- przypomniał Krzysztof Sędzikowski.

Dzisiaj podpisujemy umowę na dostawę elektrycznych Elfów dla RegioJet. Mam nadzieję, że te pojazdy spełnią oczekiwania czeskich pasażerów, a potem wjadą do Europy. W pewnym sensie dla PESY Czechy stają się drogą na wymagające  europejskie rynki- zaznaczył prezes PESY.

Nowy standard podróży

PESA Elf.eu to elektryczne zespoły trakcyjne najnowszej generacji zaprojektowane specjalnie na rynki zagraniczne. Będą pierwszymi elektrycznymi pojazdami PESA przystosowanymi do eksploatacji na sieciach kolejowych w Europie o zasilaniu prądem zmiennym /AC 25kV 50 Hz lub AC 15kV 16,7 Hz/, oferowanymi również w odmianie dwusystemowej /AC 25kV 50 Hz i DC 3kV/DC. Mogą występować w konfiguracji od 2 do 5 członów.

Region Usti zamówił pojazd regionalny o zasilaniu prądem zmiennym oraz stałym, umożliwiający obsługę ruchu pasażerskiego z peronów o wysokości 550 mm. Pojazdy będą w pełni zgodne z najnowszymi normami ETCS II. Dla podwyższenia komfortu podróży i bezpieczeństwa pasażerów przewidziano: klimatyzację, WiFi, uchwyty dla rowerów, miejsca na wózki inwalidzkie lub większy bagaż, monitoring, automaty biletowe, kącik dziecięcy, a w strefie wejścia/wyjścia pojemniki umożliwiające separację śmieci- czytamy w komunikacie.

Dynamiczny system informacji pasażerskiej będzie zintegrowany z systemem DUK Usti / komunikacja województwa usteckiego/, co umożliwi wyświetlanie informacji o możliwościach przesiadkowych na inne środki transportu publicznego w ramach aglomeracji usteckiej.

Rekordowe wyniki RegioJet w 2018 roku 

W 2018 RegioJet przewiózł 9,7 miliona pasażerów na wszystkich trasach. W stosunku do roku 2017 jest to ogromny wzrost rok do roku o 29%. Jednocześnie RegioJet odnotował rekordowe wyniki gospodarcze w 2018 roku. Według wstępnych badań w 2018 roku zysk przed opodatkowaniem powinien przekroczyć 100 milionów CZK. Ten rekordowy wynik pokazuje wysoką rentowność zrealizowanych inwestycji w sektorze kolejowym.

Transport kolejowy to obiecująca gałąź naszej działalności, co potwierdza wynik przed opodatkowaniem, który osiągnie ponad 100 mln CZK. Pociągi RegioJet są rentowne na wszystkich liniach, dobrze skalkulowane ceny i jakość usług mogą przyciągać setki tysięcy nowych pasażerów rocznie. Pojawienie się nowych przewoźników i usług na kolei to jeden z głównych czynników ogólnego wzrostu sektora pasażerskiego- zauważył Radim Jančura.