W ramach modernizacji linii nr 131 na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice (woj. łódzkie) powstają nowe kładki nad torami na stacjach Chociw Łaski i Kozuby. Pasażerowie wygodniej wsiądą do pociągów z odnowionych peronów. Wykonawca prowadzi roboty na torach i przy sieci trakcyjnej.
PLK realizują prace, które mają zwiększyć komfort obsługi podróżnych na stacjach Chociw Łaski, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice Południowe, Zduńska Wola Karsznice oraz przystanku Siedlce Łaskie. Na stacjach Chociw Łaski i Kozuby powstają nowe kładki nad torami z windami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Budowane są podpory i szyby windowe. Równocześnie układane są ścianki pod nowe perony wyspowe oraz jednokrawędziowe. Na przystanku Siedlce Łaskie gotowe są już konstrukcje peronów. Wykonawca układa płyty peronowe. Przebudowane obiekty będą dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Na łódzkim odcinku linii łączącej Chorzów z portami Trójmiasta przebudowano już 20 km torów i 25 km sieci trakcyjnej oraz 16 rozjazdów na stacjach Chociw Łaski, Kozuby i Zduńska Wola Karsznice. Kontynuowana jest przebudowa układu torowego na stacji Chociw Łaski i Kozuby. Na szlaku Chociw Łaski – Rusiec Łódzki wymieniana jest sieć trakcyjna. We wrześniu prace przeniosły się na stacje Zduńska Wola Karsznice i Zduńska Wola Południowa.
Pod koniec sierpnia zakończyła się modernizacja dwóch łącznic: nr 542 Zduńska Wola Karsznice – Gajewniki oraz linii 739 Zduńska Wola Karsznice – Zduńska Wola o łącznej długości ok. 9 km. Łącznice zapewniają sprawny przewóz towarów relacji północ – południe (linia 131) oraz wschód – zachód (linia nr 14).
Przebudowane tory, rozjazdy i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Zwiększy się również przepustowość trasy, co umożliwi przejazd większej liczby pociągów. Sprawny przewóz ładunków wpłynie na rozwój gospodarki i regionu. Inwestycja zwiększy konkurencyjność kolei – ekologicznego transportu w stosunku do przewozów drogowych.
Prace na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice obejmują wymianę 29 km torów, 37 km sieci trakcyjnej oraz 62 rozjazdów. Zaplanowano przebudowę 10 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów nad rzekami Widawka i Grabia.
Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym, dzięki modernizacji 17 przejazdów. Sprawny i bezpieczny przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych zapewni Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach. LCS wyposażony będzie w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy.
Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice są realizowane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość inwestycji to ponad 580 mln zł. Projekt jest w 85% dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowane jest w I kwartale 2023 roku.
Większe możliwości transportowe kolei Śląsk – Bałtyk
Przebudowa linii kolejowej numer 131 Śląsk – Bałtyk podzielona jest na odcinki. Na „starcie” południowego odcinka Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie linii nr 131 prowadzone są prace projektowe. Budowa jest zaplanowana na lata 2022-2024.
Na odcinku Nakło Śląskie – Herby Nowe rozpoczęło się projektowanie, planowane do 2023 r.
Na następnych dwóch odcinkach: Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice już od 2020 r. postępuje przebudowa torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zwiększy się komfort podróżnych na stacjach: Herby Nowe, Chorzew Siemkowice, Rusiec Łódzki, Chociw Łaski, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice Południowe, Zduńska Wola Karsznice oraz przystanku Siedlce Łaskie. Zakończenie robót planowane jest w 2023 r.
Na północnym fragmencie trasy nr 131 PLK przygotowują dokumentację projektową dla przebudowy odcinków: Zduńska Wola Karsznice – Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem – Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Złotniki Kujawskie – Twarda Góra (LCS Bydgoszcz), Twarda Góra – Tczew (LCS Tczew). Prace związane z dokumentacją przewidziano do 2022 r. W kolejnych latach będzie możliwa realizacja robót.