Włosi ogłaszają plany uruchomienia szybkich połączeń kolejowych z Londynu do Paryża. I zapowiadają wydanie na ten cel miliarda euro do 2029 roku.
Treintalia powalczy z Eurostarem. Koleje Włoskie (Ferrovie dello Stato Italiane – Grupa FS) podpisały memorandum o współpracy z hiszpańską spółką Evolyn, która już w tamtym roku ogłosiła plany uruchomienia połączeń kolejowych z Londynu do Paryża. I szukała partnera branżowego do tego przedsięwzięcia. Trenitalia to pierwszy duży europejski przewoźnik kolejowy, który angażuje się w to przedsięwzięcie. Tym samym realnych kształtów nabiera zbudowanie konkurencji dla Eurostara.
Pociągi kolei dużych prędkości mają jeździć tunelem pod kanałem La Manche, zaś pierwsze połączenie Włosi planują najpóźniej na 2029 rok. Do tego czasu chcą zainwestować w projekt 1 mld euro. Środki w większości pochłonie zakup taboru. Z Londynu do Paryża pojadą pociągi inspirowane słynnymi włoskimi „Czerwonymi strzałami” – Frecciarossa, które obsługują KDP na Półwyspie Apenińskim.
Strategia międzynarodowa
Włosi podkreślają, że ich obecność zarówno na rynku francuskim, przez spółkę Trenitalia France, jak i w Wielkiej Brytanii – przez Trenitalia UK – zapewnią ich kolejom przewagę konkurencyjną w strategicznym korytarzu Londyn – Paryż.
Ekspansja Trenitalia jest zgodna ze strategicznymi celami całej Grupy FS, dlatego Włosi zaangażowali się we współpracę z Evolyn.
Ta inwestycja stanowi decydujący krok w realizacji wizji Grupy FS zakładającej budowę bardziej zintegrowanej, konkurencyjnej i zrównoważonej europejskiej sieci kolejowej. Zgodnie z celami Planu Strategicznego na lata 2025–2029, w którym coraz większą uwagę zwraca się na transport pasażerski za granicą, aby przyspieszyć międzynarodowy rozwój Grupy FS – powiedział Stefano Antonio Donnarumma, dyrektor generalny Grupy FS.
Nie tylko do Paryża
Treintalia powalczy z Eurostarem, a to starcie jest coraz bardziej realne. Koleje włoskie zainteresowały się projektem uruchomienia szybkich pociągów z Londynu do Paryża, gdy realne stało się uruchomienie tej usługi. Brytyjski Urząd ds. Kolei i Dróg (ORR) stwierdził bowiem, że możliwy jest dostęp do stacji postojowo- konserwacyjnej Temple Mills w Londynie także dla innych przewoźników niż tylko Eurostar. Bez tego nie można w ogóle myśleć o przewozach pasażerów między stolicami Wielkiej Brytanii i Francji.
Ponadto, kierownictwo stacji London St Pancras, skąd startują szybkie pociągi do Paryża, zapewnia, że nie będzie problemu z dostępem do peronów dla nowych przewoźników. Trenitalia zadba też o dobudowę infrastruktury, która jest niezbędna, aby pociągi Frecciarossa pojawiły się na trasie Londyn-Paryż. Włosi nie wykluczają, że w kolejnych latach zwiększą ofertę połączeń z Londynu. Trwają bowiem oceny możliwości przedłużenia trasy Londyn–Paryż do Lyonu, Marsylii i Mediolanu. Przed wjazdem do tunelu pod kanałem La Manche „Czerwone strzały” mają zabierać pasażerów także ze stacji Ashford.
Włosi przypominają, że mają już duże doświadczenie w obsłudze międzynarodowych połączeń w systemie kolei dużych prędkości. Frecciarossa wróciły na trasę Mediolan-Paryż, pociągi Treintalia kursują również na trasach wewnętrznych we Francji: Paryż – Lyon, a od 15 czerwca br. także Paryż-Marsylia.