Strona główna » Opinie » Działania » Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg związany z budową trasy do Wilanowa

Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg związany z budową trasy do Wilanowa

Adrian Izydorek
fot. PKP PLK S.A.

Tramwaje Warszawskie ogłosiły następny przetarg związany z budową trasy do Wilanowa. Jest to ważny etap realizacji, który pozwoli rozpocząć prace budowlane na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku i w okolicach dworca Warszawa Zachodnia.

Tramwaj do Wilanowa to projekt, który obejmuje budowę około 20 km trasy z Woli przez stację Warszawa Zachodnia, Ochotę, Mokotów aż do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na dokumentację projektową potrzebną do wybudowania połączenia o długości około 1,6 km ze stacji Warszawa Zachodnia do ul. Grójeckiej. Ogłoszony  przetarg pozwoli wybrać wykonawcę, który będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz na zdobycie zgód i pozwoleń administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę.
Najważniejsze prace budowlane zaplanowane zostały na 2022 i 2023 rok.

Jaka będzie trasa tramwajowa z Warszawy Zachodniej do Grójeckiej?

Nowa trasa tramwajowa będzie miała swój początek  pod Dworcem Warszawa Zachodnia, gdzie powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym.  Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie zostanie zbudowany węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia  lub pojechać do pętli Banacha. Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe.

Docelowo pasażerowie, przesiadający się na stacji Warszawa Zachodnia skorzystają aż z trzech podziemnych zespołów przystankowych, dwa kolejne w północnej części stacji Tramwaje Warszawskie zaplanowały zbudować po 2023 roku, na które dojadą tramwaje z  Woli i Odolan. Jak to będzie wyglądać? Dokładny opis wraz z rysunkami i wizualizacjami jest na blogu Tramwajów Warszawskich.

fot. Tramwaje Warszawskie

Tramwaj do Wilanowa

Budowa trasy w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.  i pod stacją Warszawa Zachodnia to część projektu budowy połączenia tramwajowego ze stacji Warszawa Zachodnia do Wilanowa. To największy projekt tramwajowy w historii Polski. Trasa o łącznej długości około 20 km, docelowo połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Czas przejazdu tramwajem z Wilanowa do stacji metra Centrum wyniesie ok. 25 minut, do stacji metra Pole Mokotowskie – ok. 18 minut, a do Dworca Zachodniego – ok. 30 minut. Projekt trasy tramwaju jest dofinansowany z środków unijnych na lata 2014 – 2020. Projektem objęta jest także budowa nowej zajezdni na Annopolu oraz kupno nowych niskopodłogowych tramwajów, na które Tramwaje Warszawskie podpisały umowę w czerwcu 2019.

Podobne artykuły