Debaty Eksperci Komentarze Konferencje i spotkania

TRAKO 2017: Sektor kolejowy jest sektorem innowacyjnie wrażliwym

TRAKO 2017: Sektor kolejowy jest sektorem innowacyjnie wrażliwym fot. NaKolei.pl

Wczoraj, 28 września odbyła się ważna debata ,,Rozwój projektów innowacyjnych a prawo przetargowe”. Co w tym temacie mieli do powiedzenia eksperci branżowi?

Sektor kolejowy chce rozwoju – idąc z duchem czasu musi być gotowy na nowości, na innowacje. Temat innowacji powraca jak bumerang w wielu debatach branżowych, a na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2017 w Gdańsku został wyeksponowany na konferencji ,,Rozwój projektów innowacyjnych a prawo przetargowe”. Spotkanie zostało zainicjowane przez Klaster Forum na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Luxtorpeda 2.0, a także Spółki Blue Ocean Business Consulting i Centrum Rozwoju Transportu.

Jako prelegenci panelu dyskusyjnego na konferencji głos zabrali Czesław Warsewicz, przewodniczący Rady Klastra Luxtorpeda 2.0., Aleksander Wołowiec (Polski Fundusz Rozwoju), Władysław Szczepkowski (PKP S.A.), Mirosław Chaberek, przewodniczący Rady Nadzorczej PKP S.A., Jarosław Oniszczuk (PKP Intercity), Krzysztof Celiński (Siemens Mobility), Maciej Maciejewski (PESA Bydgoszcz) oraz Bartłomiej Kachniarz – radca prawny, prawnik kancelarii Czarnik i Wspólnicy.

Czym może być innowacyjność dla rynku?

Jak powiedział na wstępie debaty Czesław Warsewicz: Sektor kolejowy jest sektorem innowacyjnie wrażliwym. Rozwiązania innowacyjne są rozwiązaniami powszechnie spotykanymi. Innowacyjność jest istotna, ponieważ poprawia efektywność, konkurencyjność, poprawia również wejścia na rynki europejskie i światowe. Dodał również, że innowacyjność jest korzyścią dla wszystkich uczestników rynku – pasażerów, klientów biznesowych, dostawców takich rozwiązań. Według Czesława Warsewicza: Innowacyjne firmy są awangardą rozwoju gospodarek.

Czesław Warsewicz, Przewodniczący Rady Klastra Luxtorpeda 2.0     fot. NaKolei.pl

Perspektywa na kolejne lata

Opinię w zakresie innowacji i prognozy wyglądu kolei za 5-10 lat wygłosił na początku prof. Mirosław Chaberek. – Nie będę futurystą. Budujemy taką kolej, która zapewni zasoby potrzebne w gospodarce mam tu na myśli zasoby rzeczowe, ale też ludzie i informacyjne. Zasoby, które są właściwe dla tej gospodarki. Jak dodał działania transportowe wpisują się w całość działań na rzecz gospodarki, są one celowe, a te również nie miałyby sensu, gdyby nie mniejsze, poprzedzające je procesy logistyczne. Bez poznania i zrozumienia głównego celu działań pośrednich nie da się zaspokoić rynku w sposób właściwy.
Według prof. Chaberka istnieje pięć celów, które są kluczowe w osiągnięciu zamierzonego efektu końcowego: zapewnienie właściwych osób, zasobów, we właściwym czasie, miejscu, w odpowiedniej ilości i po odpowiednim koszcie. A właściwe to nie zawsze najtańsze i najszybsze.

prof. Mirosław Chaberek, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP S.A.     fot. NaKolei.pl

 

Jeszcze dziś kolejna część artykułu. Zapraszamy do śledzenia portalu!