Pol – Miedź Trans przeprowadzi w maju testy lokomotywy wodorowej Pesy. Przewoźnik stawia na wodór jako paliwo przyszłości na kolei.
W testach weźmie udział lokomotywa SM-6Dn Hydrogen. To zmodernizowana przez bydgoską Pesę czteroosiowa lokomotywa manewrową z silnikami 4x180kW. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW. Została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów. Pojazd posiada także system rozpoznania przeszkód. Poza tym, ważnym elementem projektu jest umieszczenie kabiny maszynisty w części środkowej lokomotywy dzięki czemu wzrosło bezpieczeństwo i komfort pracy.
Pesa testuje swoją lokomotywę od kilku lat. Zapoznawali się z nią przewoźnicy, którzy mieli okazję przekonać się o możliwościach maszyny. Przede wszystkim poznali funkcjonowanie napędu wodorowego od strony technicznej i jego przełożenie na pracę eksploatacyjną lokomotywy. Teraz podobne doświadczenia będą zbierać maszyniści i inżynierowie z Pol-Miedź Transu.
Dlaczego wodór?
Przewoźnik tłumaczy swoją decyzję o testach tym, że napęd wodorowy jest najpoważniej rozważaną opcją do osiągnięcia zeroemisyjności transportu kolejowego. Lokomotywy wodorowe mają stanowić alternatywę dla tych, które napędzane są obecnie olejem napędowym w pracy manewrowej i przy obsłudze linii niezelektryfikowanych. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że linie niezelektryfikowane stanowią w Polsce ponad 37% dostępnych szlaków kolejowych.
Pol Miedź – Trans uważa, że zmiany w kierunku wodoru wydają się nieuniknione. Kolejne kraje stawiają na taki napęd i testują lub inwestują w lokomotywy wodorowe. Zaś zdaniem analityków, rosnące zainteresowanie takimi pojazdami przyczyni się w perspektywie najbliższej dekady do nawet 10-krotnego wzrostu zapotrzebowania na rynku na lokomotywy wodorowe.
Trzeba też zauważyć, że duża grupa ekspertów jest zdania, iż napęd wodorowy najszybciej zda egzamin właśnie w segmencie przewozów towarowych. Choćby dlatego, że jedną z możliwości użytkowania pojazdów wodorowych jest obsługa bocznic na potrzeby dużych zakładów przemysłowych. Przy takiej pracy odbywa się dużo krótkodystansowych jazd manewrowych. A ponadto przy takiej bocznicy opłacalne będzie zbudowanie infrastruktury do tankowania wodoru.