Strona główna » Wiadomości » Technologia wesprze maszynistów

Technologia wesprze maszynistów

Redakcja
Fot. PKP PLK/ Piotr Hamarnik

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na dostosowanie kolejnej części międzynarodowej magistrali kolejowej E30 Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny – Podłęże do ogólnoeuropejskich standardów sieci TEN-T. Dzięki instalacji ERTMS/ETCS –  nowoczesnego systemu zarządzania ruchem kolejowym – poprawi się bezpieczeństwo i płynność przejazdów w Krakowie i na szlaku kolejowym łączącym Śląsk z Małopolską.

 

Inwestycja PKP PLK polega na dostosowaniu linii kolejowych nr 91, 133 i 134 do najnowocześniejszych parametrów wymaganych w ramach sieci TEN-T. To Transeuropejska Sieć Transportowa. Dzięki temu, na kolejnym odcinku magistrali E30, PLK ujednolicą system zarządzania ruchem pociągów. I zwiększą bezpieczeństwo poprzez cyfrowe wsparcie pracy maszynistów oraz ograniczenie roli człowieka w tym procesie.

ERTMS/ETCS jest nowoczesnym systemem kontroli jazdy na europejskiej kolei, który w sposób ciągły nadzoruje prowadzenie pociągu przez maszynistę. I monitoruje dopuszczalną prędkość oraz kontroluje miejsca zatrzymania pociągu. Komunikację pomiędzy pojazdem a systemem przytorowym zapewnia droga radiowa, z wykorzystaniem kolejowej sieci telekomunikacyjnej.

Wdrożenie systemu przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego. A także do oszczędności w zużyciu energii poprzez poprawę przepustowości i płynności ruchu pociągów.

Wykonawcy będą mieli 45 miesięcy na zaprojektowanie, wbudowanie, przetestowanie i wdrożenie nowych rozwiązań. Prace przy torach zrealizują nocą, dzięki czemu nie wpłyną na bieżący ruch pociągów.

Wartość projektu „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na liniach kolejowych nr 133 i 134 odc. Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny oraz linii kolejowej nr 91 odc. Kraków Główny – Podłęże” szacowana jest na niemal 97 mln zł netto. Inwestycja pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie transportu szynowego na magistrali kolejowej E30. Łączy ona Śląsk z Małopolską i Podkarpaciem, oraz Polskę z Niemcami z jednej i Ukrainą z drugiej strony. Dzięki modernizacjom przeprowadzonym przez PLK w poprzednich latach pociągi pasażerskie rozpędzają się na tej linii do 160 km/h. System ERTMS/ETCS zarządca sieci kolejowej zainstalował na odcinku łączącym Podłęże z Rzeszowem.

Podobne artykuły