Tarcza TBM Krystyna zakończyła drążenie i układanie pierścieni tuneli na ostatnim odcinku linii M2 warszawskiego metra.
Metro Warszawskie poinformowało o postępie prac przy budowie ostatniego odcinka linii M2 na Karolin. Na przyszłej stacji techniczno-postojowej są już tory, którymi pociągi będą wjeżdżały i wyjeżdżały z elektrowozowni. Docelowych kształtów nabiera nastawnia – wieża, z której dyspozytorzy będą zarządzali ruchem na Stacji Techniczno-Postojowej. Coraz głębszy jest też tunel, którym pociągi wjadą na drugą linię metra.
Tarcza się przebiła
Pracę zakończyła tarcza TBM Krystyna. Przemieściła się ona od stacji Lazurowa do szybu demontażowego przed przystankiem Bemowo. Po przebiciu ostatniej ściany, dołączyła do drugiej tarczy – Anny. Teraz obie tarcze będą demontowane i w częściach wydobywane na powierzchnię. Cała operacja potrwa około miesiąca.
Dokonania obu ogromnych maszyn drążących ostatnie tunele linii M2 przedstawiają się imponująco. Na odcinku od stacji Karolin do stacji Bemowo wydobyto ponad 170 tys. metrów sześciennych urobku. Do produkcji prawie 3800 tubingów zużyto 30,5 tys. metrów sześciennych mieszanki betonowej oraz ponad 3,3 tys. ton stali. Tarcze Krystyna i Anna pracowały niewiele ponad 9 miesięcy: od 14 sierpnia 2024 roku do 21 maja br.
Teraz tory i perony
Teraz wykonawca zajmie się budową torowiska i peronów nowych stacji. W pierwszej kolejności budowlańcy zbudują podbudowę torowiska – w postaci bankietów dolnych i bocznych. Będą to pierwsze poziome powierzchnie, na których osadzane będą kolejne elementy – przede wszystkim właśnie torowisko. Do wykonania tych prac potrzeba m.in. 44 tysiące m2 mat wibroizolacyjnych, 17 tys. m3 sześć. betonu i 900 ton szyn – o łącznej długości 18 kilometrów.
Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Pasażerowie otrzymają do swojej dyspozycji trzy stacje. Pierwsza to C3 Lazurowa (przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej), a ponadto C2 Chrzanów (przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej) oraz C1 Karolin. Za stacją C1 powstanie wspomniana wyżej STP. Powstała infrastruktura zapewni możliwość kompleksowej obsługi pociągów kursujących na drugiej linii metra.
Budowa ostatniego zachodniego odcinka linii M2 zakończy się w 2026 roku.