Strona główna » Wiadomości » Tabor » Stadler wchodzi na litewski rynek! Flirty pojadą w barwach LTG Link

Stadler wchodzi na litewski rynek! Flirty pojadą w barwach LTG Link

Redakcja
Mat. Stadler

Historia sukcesu zespołów trakcyjnych FLIRT trwa: Stadler sprzedał już ponad 2500 pociągów typu FLIRT na całym świecie i właśnie zdobył pierwsze zamówienie na Litwie na dostawy pojazdów FLIRT. W dniu dzisiejszym litewski operator kolejowy LTG Link i firma Stadler podpisały umowę na dostawę floty nowoczesnych pojazdów FLIRT. Jest to pierwsze zamówienie Stadlera na Litwie i ważny sukces sprzedażowy w regionie. Dostarczając pojazdy z napędem elektrycznym i elektryczno-bateryjnym, Stadler wspiera Litwę na drodze ku zrównoważonej mobilności.

LTG LINK nabędzie 15 zespołów trakcyjnych typu FLIRT (zakres obowiązkowy). Planuje również realizację opcji i dodatkowy zakup nawet 13 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT w wersji Intercity, 15 zespołów trakcyjnych FLIRT elektryczno-bateryjnych o zasięgu 100 km i 11 elektryczno-bateryjnych o zasięgu 70 km. W pierwszej transzy Stadler dostarczy 9 elektrycznych pojazdów FLIRT w wersji Intercity oraz 6 o napędzie elektryczno-bateryjnym przeznaczonych do eksploatacji na niezelektryfikowanych liniach kolejowych. Ponadto firma będzie świadczyć wsparcie techniczne i dostarczać części zamienne przez 10 lat od momentu dostarczenia ostatniego pojazdu. Pojazdy dla LTG Link zostaną zbudowane w siedleckim zakładzie Stadler Polska.

Stadler sprzedał już ponad 2500 pociągów typu FLIRT na całym świecie – jest to sprawdzony, niezawodny i komfortowy model pojazdu oparty na modułowej, lekkiej konstrukcji, dostępny w wielu wersjach napędu, odpowiadający oczekiwaniom najbardziej wymagających klientów i przyjazny dla środowiska. Bardzo się cieszę, że nasze pojazdy będą mogły wkrótce wozić także pasażerów na Litwie. Jestem przekonany, że Litwini pokochają pociągi FLIRT i będą nimi podróżować z przyjemnością – powiedział Peter Spuhler, przewodniczący Rady Nadzorczej Grupy Stadler.

Dokładamy starań każdego dnia, aby coraz więcej osób przesiadało się na ekologiczne środki transportu. Dziś możemy z dużą pewnością stwierdzić, że nowe pociągi w istotnym stopniu przyczynią się do realizacji naszych założeń w zakresie zrównoważonej mobilności. To będzie ogromny skok jakości i wrażeń z podróży pociągiem dla wszystkich podróżnych. Wkrótce rozpoczną się prace projektowe nad pociągami dostosowanymi specjalnie do warunków litewskich. Po raz pierwszy w Europie zostaną wyprodukowane pociągi o napędzie bateryjnym przeznaczone do eksploatacji w surowych warunkach klimatycznych na kolei szerokotorowej. A razem z dostawcą, który wygrał przetarg, zagwarantujemy ich wieloletnią efektywną eksploatację – mówi Linas Baužys, dyrektor generalny przewoźnika pasażerskiego LTG Link.

Nowy poziom komfortu

Projektując pociągi dla LTG Link inżynierowie Stadlera położyli duży nacisk na komfort podróżowania i nowoczesny design pojazdów. Wygodne fotele w przedziałach pasażerskich, przyjazna aranżacja wnętrz oraz bistro zapewnią wysoki komfort nawet podczas podróży na długich dystansach.

W pełni elektryczny model Intercity

Dziewięć elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT w wersji Intercity to pojazdy pięcioczłonowe o długości 93 m. Zabiorą na pokład do 200 pasażerów na miejscach siedzących, w tym 16 osób w pierwszej klasie. Każdy pojazd będzie przystosowany do przewozu od 14 do 30 rowerów, w zależności od pory roku i zapotrzebowania na danej trasie. Do dyspozycji będzie także obszerna przestrzeń do przewozu bagaży i toaleta. Pociągi spełnią wysokie wymagania każdego rodzaju podróżnych – zarówno rodzin z dziećmi, które będą mogły odpocząć podczas podróży, jak również pasażerów biznesowych, dla których przygotowano miejsca w oddzielonej części pociągu w celu zapewnienia komfortowych warunków do pracy i umożliwienia prowadzenia rozmów biznesowych. Na pokładzie pojazdów przewidziano także bistro, w którym pasażerowie będą mogli zamówić posiłek.

Zrównoważona mobilność na liniach niezelektryfikowanych

Sześć elektryczno-bateryjnych zespołów trakcyjnych typu FLIRT o długości ponad 65 m będzie zbudowanych z trzech członów pasażerskich i specjalnego wagonu, w którym ulokowane zostaną baterie trakcyjne (tzw. Power Pack). Każdy z pojazdów będzie mógł zabrać na pokład do 128 pasażerów na miejscach siedzących i od 6 do 30 rowerów w zależności od pory roku i zapotrzebowania na danej trasie. Na pokładzie znajdzie się toaleta, a także automaty, w których pasażerowie będą mogli zakupić przekąski. Pojazdy zastąpią eksploatowane obecnie na odcinkach niezelektryfikowanych pociągi spalinowe. Zaprojektowano je w taki sposób, aby mogły pokonywać najbardziej wymagające trasy litewskiej infrastruktury kolejowej bez zasilania z sieci trakcyjnej, dzięki czemu przejazd na liniach niezelektryfikowanych będzie się odbywał całkowicie bezemisyjnie.

Oba typy pojazdów są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – są całkowicie bezstopniowe, co pozwala bezproblemowo poruszać się po pokładzie. Zostaną wyposażone w windy ułatwiające wchodzenie na pokład z najniższych peronów pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich oraz odpowiednio dostosowane toalety. Optymalna liczba drzwi do pojazdów (5 w pojeździe EMU i 3 w BEMU) zapewni sprawną wymianę pasażerów poprawiając jednoczenie komfort akustyczny w pociągach.

Zdobyte zamówienie od LTG Link to kolejny etap pasma sukcesów Stadlera w krajach bałtyckich. Już w latach 2012 i 2014 Stadler dostarczył estońskiemu operatorowi Elron 38 zespołów trakcyjnych FLIRT.

 

Podobne artykuły