Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » Rozpoczyna się przebudowa historycznego dworca Stalowa Wola Rozwadów [WIZUALIZACJE]

Rozpoczyna się przebudowa historycznego dworca Stalowa Wola Rozwadów [WIZUALIZACJE]

Redakcja
Mat. PKP S.A.

Przywrócenie historycznego piękna elewacji, połączenie elementów dawnego wystroju z nowoczesnością i podniesienie standardu obsługi podróżnych – to główne cele przebudowy dworca Stalowa Wola Rozwadów. PKP S.A. przekazały plac budowy wykonawcy robót.

Inwestycja jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Historia dworca sięga 1888 roku. Wtedy też, przy okazji budowy linii kolejowej pomiędzy Rozwadowem a Dębicą, wybudowano jego część północną wraz z łącznikiem, natomiast pod koniec XIX wieku powstała część południowa o bliźniaczym wyglądzie, wzniesiona przy okazji uruchomienia linii kolejowej pomiędzy Rozwadowem a Przeworskiem. Dziś stanowi on jeden budynek, które przejdzie kompleksową przebudowę z poszanowaniem dla jego historii. Renowacji zostanie poddana m.in. elewacja wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi, tj. m.in. gzymsami czy opaskami dookoła okien i drzwi. Kolorem dominującym będzie beż. Detale zostaną utrzymane w odcieniu starej bieli, a odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa będzie ciemnobrązowa. Kolorystka elewacji będzie współgrała z nowym, wykonanym z dachówki karpiówki dachem o kolorze wypalanej gliny. Na elewacji pojawią się przestrzenne, podświetlane napisy „dworzec kolejowy” (od strony miasta) oraz Stalowa Wola Rozwadów z logotypem Polskich Kolei Państwowych S.A. (od strony peronów). Ciekawostką jest odtworzenie na elewacji południowo-wschodniej historycznego napisu „Rozwadów”. Całość osiągniętego w ten sposób efektu estetycznego podkreśli nocna iluminacja dworca.

Olbrzymią metamorfozę z poszanowaniem przejdzie przestrzeń obsługi podróżnych. Hol pełniący funkcję poczekalni będzie mieścił się na parterze północnej części budynku. W wystroju wnętrza postawiono na połączenie elementów historycznych z nowoczesnością. Zaplanowano rekonstrukcję historycznej posadzki złożonej z kwadratowych beżowych płytek, którą uzupełnią ornamentalne płytki w kolorze beżowym i czerwonym. Ma ona współgrać z nowoczesną szarością ścian oraz bielą stolarki okiennej i drzwiowej. W holu podróżni znajdą ergonomiczne ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów oraz elektronicznie tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego  sąsiedztwie zaprojektowano pomieszczenie kasy biletowej, toalety oraz niewielki lokal komercyjny. Tuż nad przestrzenią obsługi podróżnych, na pierwszym piętrze, zaplanowano pomieszczenia dla spółek kolejowych oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Pozostałe przestrzenie, zarówno na parterze i piętrze zajmą lokale na wynajem.

Rozpoczęta przebudowa dworca Stalowa Wola Rozwadów to kolejna inwestycja, która zmieni oblicze polskich dworców. Dzięki niej pochodzący z końca XIX wieku budynek ponownie będzie obsługiwał podróżnych, a także zyska wiele usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi czy podróżnych z ciężkim bagażem. Natomiast dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym stanie się bardziej komfortowy, bezpieczny i ekologiczny. Skorzystają na tym nie tylko mieszkańcy Stalowej Woli, ale wszyscy podróżni – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów to jeden z obiektów o dużym znaczeniu dla mieszkańców miasta. Rozpoczynając przebudowę tego dworca, jednocześnie przywracamy pamięć o roli, jaką odegrała kolej w rozwoju tego regionu. Pragnę wyrazić zadowolenie, że dzięki modernizacji budynek odzyska nie tylko dawny blask, ale także – dzięki zastosowanym nowoczesnym rozwiązaniom technicznym – umiejętnie będzie łączył tradycję ze współczesnością – mówi Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dzięki znaczącemu wsparciu ze środków unijnych uzupełnionych o środki krajowe dworzec Stalowa Wola Rozwadów odzyska swój historyczny wygląd. Renowacja zostanie przeprowadzona z wielką dbałością i poszanowaniem detali architektonicznych. Dworzec stanie się jednocześnie bardziej nowoczesny, funkcjonalny i bezpieczny. Na szczególną uwagę zasługują rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska, a także poprawie dostępności dla osób o szczególnych potrzebach i o ograniczonej możliwości poruszania się – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Po zakończeniu w ubiegłym roku inwestycji w Radymnie rozpoczynamy kolejną przebudowę dworca w województwie podkarpackim. Wybudowany pod koniec XIX wieku dworzec w Stalowej Woli Rozwadowie odzyska historyczne piękno i ponownie będzie obsługiwał podróżnych. Dzięki inwestycji stanie się on również budynkiem nowoczesnym, ekologicznym, bezpiecznym i posiadającym szereg ułatwień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzisiaj rusza inwestycja, której celem jest nie tylko przywrócenie historycznego piękna dworcowi Stalowa Wola Rozwadów, ale całkowita jego modernizacja i dostosowanie do realnych potrzeb podróżnych z naciskiem na poprawę bezpieczeństwa przebudowywanego obiektu. Cieszę się, że za takimi inwestycjami jak dzisiejsza stoi znaczne wsparcie finansowe Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 – podkreśliła Agnieszka Osiecka, zastępca dyrektora w Departamencie Projektów Kolejowych z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Dzięki przebudowie dworzec stanie się przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone liczne usprawnień. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzących z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca czy windy.

Przebudowa dworca w Stalowej Woli Rozwadów to również krok w kierunku ekologii i poprawy bezpieczeństwa. W budynku i jego otoczeniu pojawi się nowoczesne i energooszczędne oświetlenie zrealizowane w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Energia cieplna będzie produkowana za pomocą niskoemisyjnych kotłów gazowych. Dodatkowo ogrzewanie dworca wesprze wentylacja z odzyskiem ciepła. Z kolei, żeby uniknąć jego strat zostanie zamontowana nowa stolarka okienna i drzwiowa oraz kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Z innych rozwiązań proekologicznych warto wspomnieć o systemie BMS (Building Management System) zarządzający instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizującym zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody. Niewątpliwym krokiem w kierunku ekologii będzie również utylizacja dotychczasowego poszycia dachu z eternitu. Na dworcu i w jego otoczeniu zostaną zainstalowane nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Inwestycja obejmie również najbliższe otoczenie dworca. Zostaną ułożone nowe chodniki oraz wytyczone miejsca postojowe, a także uporządkowane tereny zielone. Nowością będzie wiata rowerowa, która pomieści łącznie osiem stojaków dla 16 jednośladów. Na dotychczasowym miejscu pozostanie również pomnik w formie ośki kolejowej.

Przebudowa dworca Stalowa Wola Rozwadów jest realizowana w formule „Projektuj i buduj”. Wykonawca dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych jest konsorcjum firm TEXOM sp. z o.o. i AJ Profibud sp. z o.o. sp.k. Koszt inwestycji to około 12,1 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych to lato 2023 r.

Fot. PKP S.A.

Mat. PKP S.A.

Mat. PKP S.A.

Mat. PKP S.A.

Mat. PKP S.A.

Mat. PKP S.A.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x