Przewozy pasażerskie Tabor
Partnerzy działu

Rozpoczęły się odbiory dwuklasowych wagonów 141A-20

Rozpoczęły się odbiory dwuklasowych wagonów 141A-20 Zmodernizowany wagon 141A przez Pesa Bydgoszcz w 2018 roku Fot. NaKolei.pl

PKP Intercity rozpoczęły odbiory dwuklasowych wagonów 141A-20. Są to jednostki o tyle ciekawe, że po pierwsze w ich wnętrzu znajdują się miejsca w przedziałach 1. klasy oraz bezprzedziałowa przestrzeń 2. klasy, po drugie zaś drzwi zostały pomalowane na niebiesko.

Po raz pierwszy wagon 141A-20 został pokazany na ubiegłorocznych targach Trako w Gdańsku. Do tej pory przewoźnik odebrał 5 takich jednostek. Ich modernizacja jest realizowana przez PESĘ i ZNTK Mińsk Mazowiecki. PKP Intercity poinformowały, że wagony będą sukcesywnie włączane do składów po świętach. W pierwszej kolejności znajdą się w zestawieniach pociągów: IC Morcinek i IC Sztygar, później IC Bolko.

Podczas modernizacji pojazdy zostały wyposażone w szereg udogodnień przeznaczonych dla pasażerów. To m.in.: WiFi, monitoring, gniazdka elektryczne, klimatyzacja oraz wejścia USB. Stoliki w przedziałach 1. klasy są również wyposażone w ładowarki indukcyjne.

Po raz pierwszy w wagonach PKP Intercity pojawiły się nowe barwy drzwi. Jak wyjaśnia przewoźnik pojazdy posiadają drzwi w nowym malowaniu, zgodnym z rozporządzeniem Komisji Europejskiej określającym techniczne wymagania dotyczące dostępności kolei dla pasażerów o szczególnych potrzebach. Wagony mogą osiągać prędkość maksymalną 160 km/h.

40+20 wagonów

Modernizacja wagonów jest wykonywana w ramach umowy z Pesa Bydgoszcz S.A. na wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych (AB), z opcją na dodatkowe 20 wagonów. Wartość zamówienia z prawem opcji: 248 337 000,00 zł brutto.

Gdzie pojadą?

PKP Intercity poinformowały, że po zakończeniu całego zamówienia wagony AB będzie można spotkać na trasach:

  • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok),
  • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok),
  • Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – (Świnoujście),
  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/ (Gorzów Wlkp.),
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.

245 wagonów modernizowanych przez PESĘ

Modernizacja w sumie 245 wagonów przez PESA Bydgoszcz realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P1) i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P2). PKP Intercity podpisało umowy na realizację tych projektów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w kwietniu 2018 roku (P1) i w czerwcu 2018 roku (P2). Pozyskane środki w kwocie 654 mln zł są elementem największego programu inwestycyjnego w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, którego celem jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Na zakup nowych wagonów i lokomotyw oraz modernizację taboru już posiadanego, a także na stacje postojowe PKP Intercity przeznaczy do 2023 roku około 7 mld zł.