NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Rookmaker: Wojna może stać się okazją do rozbudowy KDP w Europie

Rookmaker: Wojna może stać się okazją do rozbudowy KDP w Europie

Redakcja
Fot. PKP PLK S.A.

Wojna na Ukrainie pokazuje całemu światu, jak ważna jest kolej, która z jednej strony zapewnia bardzo ważną ewakuację ludności cywilnej, z drugiej strony jest niezbędna do transportu m.in. pomocy humanitarnej. Według Członka Komisji w Parlamencie Europejskim, to najwyższy czas na rozbudowę KDP w Europie.

Od wczoraj w Warszawie trwa Szczyt Klimatyczny ToGetAir’22, w trakcie którego odbył się panel dyskusyjny pt. „Renesans zielonej kolei. Czy transport schodzi na ziemię?”. Oprócz przedstawicieli polskiego sektora kolejowego, udział w dyskusji wzięła Dorien Rookmaker, Członkini Komisji TRAN (Komisji Transportu i Turystyki) w Parlamencie Europejskim. Członkini wskazała na konieczność rozwoju kolei dużych prędkości, która powinna zastąpić transport lotniczy na małych i średnich odległościach.

Jeżeli obywatele mają jeździć pociągami, zamiast latać samolotami muszą mieć możliwość szybkiego przemieszczania. Żeby przemieszczać się szybko, to ja widzę tylko jeden sposób: kolej dużych prędkości. Obecnie jest zbyt mało wariantów podróży [pociągami KDP przyp. red.] między krajami członkowskimi – powiedziała Dorien Rookmaker, Członkini Komisji TRAN, w Parlamencie Europejskim.

Już teraz coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu zakazów lotów na tych trasach, gdzie w podobnym, a nawet i krótszym czasie (uwzględniając czas odprawy na lotnisku) moglibyśmy udać się pociągiem. Już w zeszłym roku francuscy parlamentarzyści przegłosowali ustawę dot. zakazu lotów krajowych na krótkich dystansach – więcej informacji.

Jak wskazała Rookmaker, sieć infrastruktury KDP jest zorientowana przede wszystkim na obszar krajowy. Czyli brakuje połączeń KDP, które tworzyłyby zwartą sieć łączącą europejskie państwa. Komisja TRAN wskazała propozycję rozwoju infrastruktury, która połączyłaby obecnie istniejące szlaki, na których mógłby być prowadzony ruch międzynarodowy.

Przygotowaliśmy plan zapełnienia tych luk, które obecnie występują [gdzie nie ma KDP przyp. red]. Czarne linie to istniejące połączenia KDP w Europie, a czerwone to infrastruktura, która powinna powstać w ciągu następnych 20, albo 30 lat. Jest to niemałe wyzwanie, ale jest to wykonalne. Całościowa inwestycja wyniosłaby około 140 mld euro. Wynosi to około 20% wartości funduszu uzdrawiania gospodarki – stwierdziła Rookmaker.

Na przedstawionej prezentacji, na obszarze Polski zaznaczono Centralną Magistralę Kolejową jako jedyny odcinek KDP. Według Rookmaker obecna sytuacja za naszą wschodnią granicą pokazuje, że dalszy rozwój infrastruktury kolejowej to konieczność.

Oczywiście wojna na Ukrainie jest zakłóceniem i to bardzo poważnym. Nie oznacza to jednak, że nie powinniśmy pozostać ukierunkowani na nasze długofalowe cele. W końcu wojna dobiegnie kresu. Może to co powiem wyda się państwu dziwne, ale wojna może stać się dużą okazją dla rozbudowy KDP. Doświadczenia ukraińskie pokazały, że infrastruktura kolejowa jest bardzo ważna dla przemieszczania uchodźców oraz wojsk – powiedziała Dorien Rookmaker.

Koleje Ukraińskie udowodniły niezawodność transportu szynowego. Od pierwszych godzin wojny, kolejarze nieprzerwanie prowadzą ewakuację ludności cywilnej na zachód Ukrainy. Stamtąd pociągami odprowadzani są dalej do m.in. Polski. Bywały dni, gdzie jednego dnia z Ukrainy potrafiło przyjechać nawet kilkanaście pociągów do Przemyśla i Chełma. Równolegle, w drugą stronę cały czas odprawiane są pociągi m.in. z pomocą humanitarną.

 

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności