Koleje Śląskie utrzymują wysoki poziom punktualności i to pomimo szerokiego zakresu prac modernizacyjnych na Katowickim Węźle Kolejowym. Wskaźnik punktualności wyniósł w pierwszym kwartale 2025 roku prawie 93%.
Punktualność mimo robót torowych jest dobrym prognostykiem na kolejne miesiące. Przewoźnik przypomina, że w 2024 roku 92,14% jego pociągów dotarło do stacji końcowej zgodnie z rozkładem lub z maksymalnie pięciominutowym opóźnieniem. To wynik lepszy od ogólnopolskiej średniej wynoszącej 91,64%, o czym informował Urząd Transportu Kolejowego. W pierwszym kwartale tego roku Koleje Śląskie jeszcze poprawiły punktualność, gdyż 92,84% pociągów dotarło na czas do stacji końcowej.
Najbardziej punktualne pociągi
Wśród wszystkich tras obsługiwanych przez Koleje Śląskie, największym poziomem punktualności wyróżnia się linia S18 łącząca Gliwice z Bytomiem. W 2024 roku 98,31% pociągów kursujących na tej trasie dotarło na czas, a w pierwszym kwartale 2025 roku aż 99,06%.
Krótka trasa, zaledwie dwa przystanki pośrednie oraz brak ruchu dalekobieżnego sprawiają, że warunki na tej linii sprzyjają realizacji kursów zgodnie z rozkładem – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik Kolei Śląskich.
W czołówce najbardziej punktualnych połączeń w pierwszym kwartale 2025 roku znalazła się również: linia S72 (Rybnik – Pszczyna) z wynikiem 98,67% oraz linia S78 (Racibórz – Chałupki) z punktualnością na poziomie 98,34%. Co wpływa na opóźnienia?
Aktualnie najczęstszą przyczyną opóźnień są prace prowadzone przez PKP PLK – szczególnie w rejonie Katowickiego Węzła Kolejowego. Opóźnienia powodują także czynniki losowe, takie jak trudne warunki atmosferyczne czy awarie. Przykładem takich sytuacji jest uszkodzenie rury wodociągowej przy ul. Bagiennej w Katowicach, które 30 kwietnia doprowadziło do zalania torów i czasowego całkowitego wstrzymania ruchu pociągów.
Prace modernizacyjne są niezbędne dla poprawy jakości i bezpieczeństwa podróży, ale wiążą się z czasowymi utrudnieniami. Dokładamy wszelkich starań, aby minimalizować wpływ tych utrudnień na naszych pasażerów – mówi Bartłomiej Wnuk.
Rozkład jazdy a utrudnienia
Punktualność mimo robót torowych jest ważna teraz, gdy 6 maja ruszył kolejny etap przebudowy sieci kolejowej w województwie śląskim. W związku z tym Koleje Śląskie wprowadziły zmiany w rozkładzie jazdy. Na odcinku Brynów – Katowice Ligota obowiązuje ruch jednotorowy, który wpływa na częstotliwość kursów i godziny odjazdów. W dni robocze liczba pociągów na linii S4, kursujących w relacji Katowice – Tychy Lodowisko, została ograniczona z 56 do 40.
Skrócona została również jedna para pociągów linii S6 do Czechowic-Dziedzic, a pięć par pociągów różnych linii kończy obecnie bieg w Katowicach Ligocie. Jednotorowy ruch obowiązuje także na odcinku Czechowice-Dziedzice Południowe – Bielsko-Biała Główna, gdzie w dniach roboczych prace potrwają do 16 maja.