Rozpoczęła się konferencja „Technologie wodorowe w projektach transportowych współfinansowanych ze środków unijnych”. Ważna debata przed wdrożeniem technologii wodorowej na polskiej kolei.
Dzisiaj, 27 maja 2022 roku w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej rozpoczęła się konferencja „Technologie wodorowe w projektach transportowych współfinansowanych ze środków unijnych”, która jest odpowiedzią na potrzeby branży w przededniu rozwoju technologii wodorowej na polskiej kolei.
Technologie wodorowe są wielką szansą dla rozwoju przyjaznego środowisku, ale także zrównoważonego systemu transportowego, to także wyzwanie cywilizacyjne. Rozwój technologii wodorowych w Polsce to także szansa na zwiększenie konkurencyjności polskich firm na rykach międzynarodowych – otworzył konferencję Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, Grzegorz Puda.
Cały świat widzi potrzebę rozwoju wodoru w wielu segmentach gospodarki.
Można powiedzieć, że gospodarkę światową ogarnęła swego rodzaju gorączka wodorowa, mimo że będzie to trudna i kosztowna droga, przemysł na całym świecie podchodzi do tego już niezwykle poważnie – zaznaczyła Dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, Marzenna Guz-Vetter.
Jak zaznaczył Minister, inwestycje w wodór są szczególnie ważne przy obecnej sytuacji geopolitycznej. Wodór może pozwolić na wyzwolenie się od monopolistycznego gazu z Rosji.
Pozyskiwany w ekologiczny sposób wodór ma szansę zrewolucjonizować energetykę i pozwolić światu na wyzwolenie się od monopolistycznych dostaw gazu ziemnego. Wojna w Ukrainie postawiła Europę w stan gotowości, zmieniła plany wielu europejskich przywódców odnośnie prowadzenia polityki energetycznej – zaznaczył Minister Puda.
Jak dodał Puda, ropa oraz węgiel może zostać zastąpiony przez wodór.
Ze względu na swój wielofunkcyjny charakter, wodór może odegrać kluczową rolę w stawianiu czoła przyszłym wyzwaniom. Niewątpliwie ma on ogromny potencjał do zastępowania paliw konwencjonalnych szczególnie w transporcie miejskim, kolejowym, a w dalszej perspektywie również w transporcie intermodalnym – dodał Puda.
Transport bardzo obciąża środowisko, jeżeli patrzymy przez pryzmat oczekiwań Komisji Europejskiej w ramach ograniczenia emisji, to musimy odpowiedzieć sobie, które kierunki rozwoju napędu są takie, które pozwolą tę emisję ograniczyć. Z całą pewnością taką technologią jest wodór – stwierdził Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Andrzej Bittel.
Wodór na kolei to przede wszystkim tabor – czyli wodorowe pociągi, które już w najbliższych latach mogą wyjechać na polskie tory.
Wykorzystanie wodoru w transporcie publicznym przyczynia się do osiągnięcia celów strategii wodorowej w Polsce. W tym obszarze Polska ma już swoje sukcesy na arenie międzynarodowej. Jako pierwszy kraj w Europie i drugi na świecie, który skonstruował lokomotywę manewrową napędzaną wodorem – przypomniał Minister o prezentacji wodorowej lokomotywy Pesy.
Wodór na kolei to nie tylko tabor
Jak zaznaczyła Dyrektor CUPT Joanna Lech, w ostatnim czasie dużo na naszym krajowym rynku zadziało się w kontekście dążenia do wprowadzenia wodoru na kolei.
W ostatnim czasie sporo już się wydarzyło. Mieliśmy prezentację lokomotywy o napędzie wodorowym podczas targów Trako. Mieliśmy również okazję poznać podczas Transportowego Obserwatorium Badawczego, którego organizatorem było Centrum Unijnych Projektów Transportowych, pociąg wodorowy zaprezentowany przez Alstom. To są kierunki, w których będziemy zmierzać – stwierdziła Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Joanna Lech.
Natomiast jak zaznaczyła Dyrektor, wprowadzenie wodoru to nie tylko zakup taboru wodorowego, to też infrastruktura towarzysząca.
Pozostaje jeszcze jedna dziedzina, która według mnie powinniśmy dzisiaj omówić, czyli stworzenie odpowiedniej infrastruktury. Bez tej infrastruktury, bez stacji ładowania nie będzie mogli mówić o rozwoju transportu wodorowego – zaznaczyła Lech.