Modernizacja linii kolejowej LK 7 prowadzącej z Warszawy do Lublina i realizowana przez Budimex nie zwalnia tempa. Generalny wykonawca jest odpowiedzialny za prace na trzech odcinkach trasy: z Otwocka do Pilawy, Pilawy do Dęblina oraz Dęblina do Nałęczowa stanowiących łącznie 70 proc. całej inwestycji o długości 122 km. Na większości odcinków ruch kolejowy już działa, a zakończenie wszystkich robót planowane jest na wiosnę 2021 r.
Linia kolejowa nr 7 to jeden z najważniejszych szlaków kolejowych w województwie lubelskim. Dzięki modernizacji trasy podróż pociągiem między Warszawą, a Lublinem skróci się do około 1,5 godziny zwiększając tym samym możliwości transportów zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Za modernizację 70 procent tego szlaku odpowiada Budimex prowadząc prace na trzech odcinkach LK7.
Cieszymy się mogąc realizować tak zaawansowane kontrakty kolejowe o strategicznym znaczeniu dla transportu między województwami. Dzięki naszemu zaangażowaniu i terminowej realizacji zdań na linii kolejowej nr 7 przebudowaliśmy łącznie 277 km torów, zbudowaliśmy 273 nowe rozjazdy i 103 km układów drogowych – komentuje Artur Popko Wiceprezes Zarządu Budimex SA, Dyrektor Operacyjny.
Ponadto generalny wykonawca zbudował także 62 nowe perony i 29 przejazdów kolejowych. Prace realizowane przez Budimex trwają od maja 2017 roku i obejmują odcinek o długości ok 120 km linii. Wartość wszystkich zadań: Lot A, B i C to 1 mld 600 mln złotych netto.
Pierwszy z odcinków, linię Otwock – Pilawa Budimex realizował i realizuje w konsorcjum z Ferrovial Construction. Na odcinku trwają już odbiory eksploatacyjne. W zakresie prac kontraktowych znalazły się m.in.: przebudowa 74 km toru, przebudowa stacji Otwock, Celestynów i Pilawa, budowa 87 nowych rozjazdów, przebudowa sieci trakcyjnej, sieci i urządzeń elektroenergetyki kolejowej oraz modernizacja 12 przejazdów kolejowych. Generalny wykonawca jest odpowiedzialny także za przebudowę i budowę 22 obiektów inżynieryjnych, dwóch nastawni dysponujących na stacjach Otwock i Celestynów, budynku LCS na stacji Pilawa oraz 18 nowych peronów. Niezbędnym uzupełnieniem nowopowstającej infrastruktury kolejowej jest także odpowiednie zaplecze drogowe. Dlatego w ramach pracy na tym odcinku powstało lub powstanie 5 km układów drogowych.
Inwestycje na odcinku Pilawa – Dęblin obejmowały budowę lub przebudowę 120 km torów, 5 stacji PKP, 106 rozjazdów, 17 przejazdów kolejowych, 53 obiektów inżynieryjnych (17 mostów, 2 wiaduktów, 30 przepustów i 4 przejścia pod torami) oraz – na stacji Dęblin – największego do przebudowy mostu stalowego trzyprzęsłowego o długości 159,6 m. Wszystkie prace realizowane na tym odcinku prowadzone były i są w konsorcjum z Mostostalem Kraków SA, PKP Energetyka oraz Schweerbau GmbH.
Na ostatnim odcinku między Dęblinem, a Nałęczowem kontrakt obejmował m.in. przebudowanie około 83 km torów i 5 stacji PKP, wybudowanie 80 nowych rozjazdów, 23 obiektów inżynieryjnych, 2 nastawni dysponujących, 18 nowych peronów oraz około 20 km układów drogowych. Zakończenie wszystkich robót na modernizowanych odcinkach planowane jest na wiosnę 2021 r.
Budimex SA jest obecnie w pierwszej trójce największych wykonawców kolejowych w Polsce. W zeszłym roku firma podpisała kontrakty kolejowe o wartości 3,2 mld złotych. Polski wykonawca realizuje takie inwestycje kolejowe jak: Warszawa Zachodnia, E30 Trzebinia – Krzeszowice, LK139 – Czechowice – Dziedzice, Przebudowa Węzła Kolejowego Gdynia Port i E59 Wronki. W 2020 r. generalny wykonawca zakończył także m.in. modernizację stacji Idzikowice (kontrakt realizowany w konsorcjum z KZA Lublin w formule Projektuj i Buduj), a w ostatnim kwartale zrealizował renowację i modernizację zabytkowego dworca PKP S.A. w Białymstoku. Pierwszego października 2020 roku dworzec został otwarty dla podróżnych. Firma ma za sobą także m.in. przebudowę stacji Olszamowice na Centralnej Magistrali Kolejowej, czy modernizację kolejowej linii obwodowej w Warszawie.

Mat. Budimex