Strona główna » Wiadomości » Kadry i ludzie » Prezes PKP S.A. podjął decyzję o zawieszeniu udziału białoruskich i rosyjskich kolei w UIC

Prezes PKP S.A. podjął decyzję o zawieszeniu udziału białoruskich i rosyjskich kolei w UIC

Redakcja
Fot. RIA

Międzynarodowy Związek Kolei zawiesił członkostwo Kolei Rosyjskich (RŻD) oraz Kolei Białoruskich. Przewoźnicy ci realizują transport sprzętu wojskowego, którym dokonywane są zbrodnie wojenne.

Apel Kolei Ukraińskich w pewnym stopniu został usłyszany. Przypomnijmy, że ukraiński przewoźnik pod koniec lutego wezwał wszystkie państwa europejskie i azjatyckie do zamknięcia szlaków kolejowych z Rosją. Dotyczyło to zarówno połączeń pasażerskich, jak i towarowych. O ile została zamknięta przestrzeń powietrzna dla rosyjskich linii lotniczych nad wieloma państwami w Europie, o tyle wobec tras kolejowych z Rosją i Białorusią nie podjęto podobnego stopnia decyzji. W przypadku Polski w tym momencie dotyczy to wyłącznie połączeń towarowych.

Jak poinformowały Koleje Ukraińskie oraz Ministerstwo Transportu Ukrainy, Prezes PKP S.A., Krzysztof Mamiński, który jest przewodniczącym UIC (Międzynarodowego Związku Kolei) wspólnie z dyrektorem generalnym François Davenne podjął decyzję o zawieszeniu członkostwa w organizacji Kolei Rosyjskich i Kolei Białoruskich. Aż do momentu zapanowania pokoju w Ukrainie.

W dniu dzisiejszym otrzymano oficjalną odpowiedź [na apel Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy przy. red.] Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) w sprawie wstrzymania udziału kolei rosyjskich i białoruskich w organizacji do czasu przywrócenia sytuacji pokojowej na Ukrainie. UIC powiedział, że monitoruje sytuację i wyraził solidarność z Kolejami Ukraińskimi w trudnych czasach – poinformował ukraiński resort.

Decyzja ta oznacza, że przewoźnicy (oraz ich spółki-córki) nie będą mogli uczestniczyć we wszelkich posiedzeniach, seminariach, konferencjach, korzystać z usług największej branżowej organizacji na świecie, w której zrzeszonych jest ponad 200 przedsiębiorstw z branży kolejowej. Przedsiębiorstwa te pochodzą z prawie 100 krajów na 6 kontynentach.

Sankcje z branży mogą być większe

Koleje Ukraińskie stale wzywają do zerwania wszelkiej współpracy z RŻD i Kolejami Białoruskimi. Również zwracają się do producentów taboru o zamknięcie swoich fabryk w Rosji i na Białorusi. Apel o zerwanie współpracy dotyczy nawet płaszczyzny dostaw komponentów do taboru, urządzeń kolejowych, materiałów do rozbudowy/remontu infrastruktury. Z podobnym apelem zwróciła się Izba Kolei do swoich członków o bojkot rosyjskich firm.

Wydaje się, że największą sankcją z sektora kolejowego byłoby zamknięcie szlaków kolejowych z Rosją i Białorusią. Przy wprowadzeniu takiej sankcji, rykoszetem mogliby „oberwać” Chińczycy, którzy mieliby utrudniony transport kontenerów do Europy. Siłą rzeczy pociągi te po Nowym Jedwabnym Szlaku wjeżdżają do Polski z Białorusi.

Bardziej przyziemną sprawą jest embargo na węgiel z Rosji. Według oficjalnych danych Kolei Rosyjskich w 2021 roku przewoźnik wyeksportował rekordową masę towarów. łącznie prawie 500 mln ton towarów, z czego blisko połowa to węgiel, wynik ten był lepszy o 3,2 % r/r. Za granicę przewieziono 215,1 mln to węgla. W 2020 roku do Polski trafiło 9,44 mln ton węgla, w I półroczu 2021 r. było to 4 mln ton. Największymi importerami rosyjskich towarów transportowanych koleją (wliczając również transport do portów) są: Chiny, Cypr, Holandia, Włochy, Turcja, Szwajcaria, Brazylia i Finlandia.  Co trzeba zaznaczyć, według RŻD eksport w kierunku zachodnim w 2021 roku wzrósł o 6,3% r/r,.

RŻD ma problemy

Z Rosji dochodzą sygnały, że RŻD zaczyna mieć problemy. A dokładniej miało dochodzić do licznych zwolnień, aż do 3 marca – bo wtedy prezes Kolei Rosyjskich miał podpisać polecenie wstrzymania procesu zmniejszania kadry. Sprawa dotykała bezpośrednio ludzi, więc ciężko ją było „zamieść pod dywan”.

Mimo trudnej sytuacji firma zachowuje wszystkie dotychczasowe świadczenia dla pracowników, ich rodzin i emerytów. Wypełnione zostaną wszystkie zobowiązania dotyczące wynagrodzenia, pakietu socjalnego i opieki medycznej – czytamy w komunikacie RŻD udostępniony rosyjskim mediom.

Białoruscy kolejarze sabotują

Przypomnijmy, że kilka dni temu białoruska organizacja opozycyjna BYPOL przeprowadziła akcje sabotażowe, które spowolniły rosyjskie transporty wojskowe przez terytorium Białorusi. BYPOL poinformował, że akcje sabotażowo przeprowadzono terenie Baranowicz i Homel. Zostały zniszczone dwie szafy sterownicze białoruskich kolei, które odpowiadały za rozjazdy, sygnalizację świetlną. Efektem było zablokowanie ruchu kolejowego na tych odcinkach. Dodatkowo kolejarze białoruscy przeprowadzili zwarcie obwodów torowych na terenie miasta Mohylew. W konsekwencji Koleje Rosyjskie zakazały nocnych przejazdów kolejowych przez Białoruś. Co ważne, białoruscy kolejarze odmawiają prowadzenia pociągów z arsenałem wojskowym, który na Ukrainie służy do mordowania ludzi. Warto też wspomnieć o cyberatakach na białoruskie koleje, które przeprowadzone zostały na wewnętrzny system przewoźnika. Hakerzy pod koniec lutego zakłócili funkcjonowanie systemu, zablokowanych zostało kilka serwisów i sieć komunikacyjna dla pracowników.  Kolej w czasie ataku przełączyła się w tryb ręcznego sterowania, co z pewnością doprowadziło do opóźnień. W tym momencie nie funkcjonuje strona Kolei Białoruskich, ale i równie RŻD.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x