Strona główna » Wiadomości » Pożyczka dla PGE Energetyki Kolejowej

Pożyczka dla PGE Energetyki Kolejowej

Krzysztof Losz
Fot. PGE Energetyka Kolejowa

PGE Energetyka Kolejowa otrzyma ponad 2,5 mld zł pożyczki na projekt „Dystrybucja kolejowa 4.0”. Jest to część pieniędzy, które PGE Polska Grupa Energetyczna pożyczy z Banku Gospodarstwa Krajowego (12 mld zł).

 

Pożyczka dla PGE Energetyki Kolejowej pochodzi z funduszy Krajowego Planu Odbudowy. Większość środków (9,5 mld zł) dla całej grupy PGE otrzyma spółka PGE Dystrybucja. Dla PGE EK te pieniądze będą sporym zastrzykiem kapitału na inwestycje energetyczne. Celem projektu „Dystrybucja kolejowa 4.0” jest wzmocnienie bezpieczeństwa i poprawa jakości energii. Oraz zwiększenie możliwości przyłączania większej liczby źródeł OZE do sieci dystrybucyjnej zasilającej polską kolej i ekosystem towarzyszący.

Podpisane z BGK dwie umowy z przeznaczeniem na inwestycje w infrastrukturę dystrybucyjną w Grupie PGE to ogromny zastrzyk finansowy w bezpieczeństwo polskich sieci i odbiorców energii z nich korzystających. Pozyskane 12 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy to największe dofinansowanie w historii polskiej energetyki umożliwiające realizację kluczowych inwestycji w modernizację, rozwój i cyfryzację całej infrastruktury dystrybucyjnej. Energetyka to system naczyń połączonych, a dystrybucja to jej układ nerwowy, który gwarantuje odpowiedni ruch i połączenie z każdą komórką tego systemu – bez sprawnego sektora dystrybucyjnego nie będziemy w stanie dostarczać wyprodukowanej lub zmagazynowanej energii do Polaków i polskiej gospodarki. W najbliższej dekadzie znacznie przyspieszymy inwestycje w segmentach dystrybucji i energetyki kolejowej przeznaczając na ten cel 75 mld PLN, a pozyskane dzisiaj środki znacząco nam w tym pomogą – mówi Dariusz Marzec, Prezes Zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Kolej bardzo ważna

Prezes Marzec wyjaśnił, że finansowanie, które PGE otrzyma z BGK, będzie przekazane spółkom PGE Energetyka Kolejowa oraz PGE Dystrybucja w ramach umów pożyczek wewnątrzgrupowych.

Inwestycja w nowoczesne sieci, obsługujące zdecentralizowane, odnawialne źródła energii, to podstawa bezpieczeństwa nie tylko energetycznego, ale bezpieczeństwa kraju w ogóle. Szczególnie istotne jest zwiększenie odporności systemu energetycznego kolei, która odpowiada nie tylko za przewóz osób, ale przede wszystkim za przewóz paliw i surowców niezbędnych dla produkcji przemysłowej. Transformacja energetyczna, to nie tylko czysta energia. To także tak istotne niezależność i odporność na czynniki zewnętrzne – podkreśliła prof. Marta Postuła, pierwsza wiceprezes zarządu BGK.

Inwestycje w kolejową energetykę

Pożyczka dla PGE Energetyki Kolejowej pozwoli na  realizację programu modernizacji układów zasilania – MUZa. Pozyskane z KPO fundusze spółka przeznaczy na kontynuację inwestycji w ramach tego programu. Tylko do 2035 roku włącznie w obszarze dystrybucji energii elektrycznej PGE EK zainwestuje łącznie około 13 mld zł. Z tego 6,7 mld zł tylko do 2031 roku z przeznaczeniem na przyłączanie nowych odbiorców i odnawialnych źródeł energii oraz rozbudowę i modernizację infrastruktury sieciowej.

Spółka w perspektywie najbliższych sześciu lat wybuduje i zmodernizuje 145 podstacji trakcyjnych i 26 kabin sekcyjnych. A ponadto 10 stacji elektroenergetycznych WN/SN,272 stacje elektroenergetyczne SN/nN. Inwestycje obejmą również około 550 km linii elektroenergetycznych. PGE EK zapowiada też skablowanie około 700 km napowietrznych linii elektroenergetycznych, dzięki czemu współczynnik skablowania sieci w PGE EK wzrośnie do 53%.

Zrealizowane inwestycje pozwolą na podniesienie prędkości nowoczesnych pociągów, a także wzrost przepustowości linii kolejowych. I zwiększenie liczby pociągów, które mogą jednocześnie korzystać z infrastruktury kolejowej. Modernizacja układów zasilania zmniejszy ryzyko awarii i przerw w dostawach energii, co podniesie bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Wszystko to wpłynie na poprawę jakości usług kolejowych, dzięki czemu kolej ma szansę stać się jeszcze bardziej konkurencyjna w porównaniu do innych środków transportu.

 

Podobne artykuły