Działania Przewozy pasażerskie Publicystyka Wiadomości

Poznańska Kolej Metropolitalna rozrasta się

Poznańska Kolej Metropolitalna rozrasta się fot. Koleje Wielkopolskie

Poznańska Kolej Metropolitalna stale powiększa się. 19 grudnia do projektu dołączyły kolejne samorządy.

Dzięki podpisanym umowom sieć PKM od stycznia powiększy się do siedmiu linii. Nowe połączenia przebiegać będą po trasach do Gniezna, Rogoźna i Wrześni.

 

 

 

 

 

 

Minęły właśnie dwa lata odkąd zdecydowaliśmy, że Poznańska Kolej Metropolitalna będzie działała. To najważniejsze przedsięwzięcie w województwie pokazujące naszą solidarność i wspólne działanie. Para poszła więc w koła, a nie w gwizdek. Pokazaliśmy ludziom, którzy w różnych celach dojeżdżają do Poznania, alternatywę. Zachęcamy do korzystania z transportu zbiorowego zarówno jeśli chodzi o dojazd, jak i poruszanie się po mieście – mówił po podpisaniu umów Jacek Jaśkowiak, Prezydent Poznania.

Pociągi PKM na siedmiu z dziewięciu linii poznańskiego węzła

Od stycznia, dzięki podpisanym umowom, pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, obsługiwanej przez Koleje Wielkopolskie, będą kursowały na siedmiu z dziewięciu liniach Poznańskiego Węzła Kolejowego. Obecnie pasażerowie mają do dyspozycji kursy z Poznania do Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla, Wągrowca i Kostrzyna (część linii do Wrześni). Ale to nie koniec planów rozwoju sieci PKM. W związku z prowadzonymi remontami na liniach do Wronek i Kościana, połączenia metropolitalne zostaną na nich uruchomione w 2021 roku.

Samorządowe finansowanie

Funkcjonowanie linii w ramach PKM oparte jest na współdziałaniu lokalnych samorządów poszczególnych szczebli. Dzięki temu ciężar finansowy projektu spada nie tylko na województwo, ale także powiaty i gminy, położone przy trasie danej linii PKM. Taka zasada solidaryzmu sprawia, że mimo iż samorządy powiatowe i gminne nie są organizatorami publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów kolejowych to jednak uczestniczą w jego realizowaniu poprzez chociażby dofinansowanie.

Samorząd Województwa Wielkopolskiego pokrywa koszty funkcjonowania linii PKM na poziomie 40%, będąc jednocześnie organizatorem przewozów w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Tyle samo dokładają wszystkie gminy położone wzdłuż linii, a powiaty zapewniają pozostałe 20% kwot. Przykładowo Poznań w 2020 roku dołoży do PKM 3 mln zł. W 2018 roku było to tylko 1,2 mln zł, w roku bieżącym – 1,8 mln zł, by w 2022 dofinansować PKM kwotą 3,2 mln zł. Wysokość kwot w kolejnych latach może się jednak zmienić, gdyż uzależniona jest m.in. od cen paliwa czy prądu.

Dobry wynik od 2018 roku

Pociągi PKM kursują już półtora roku. Po raz pierwszy na torach pojawiły się w czerwcu 2018 roku, na czterech liniach: z Poznania w kierunku Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla i Wągrowca. We wrześniu 2018 roku w system włączono połączenia do Swarzędza, a w następnym etapie, we wrześniu br., wydłużono do Kostrzyna.

90% pasażerów Kolei Wielkopolskich na liniach PKM

Model wypracowany przez wielkopolskie samorządy daje efekty. W 2018 roku Koleje Wielkopolskie przewiozły 11 milionów pasażerów, z czego na PKM przypadło 90% tej liczby. W 2018 roku Poznańska Kolej Metropolitalna przewiozła więc prawie 10 milionów osób. Znaczący jest wzrost liczby pasażerów przewiezionych przez Koleje Wielkopolskie po uruchomieniu PKM. Wyniósł on 2 miliony osób, o tyle więcej wybrało pociągi zamiast m.in. samochodów.

Warte podkreślenia jest, że każda z czterech linii odnotowała większą liczbę pasażerów (do Grodziska Wlkp. o 9 proc., do Jarocina o 10 proc., do Nowego Tomyśla o 14 proc., do Wągrowca o 17 proc., a do Swarzędza aż o 36 proc.).

Koleje Wielkopolskie tym samym na trwałe wpisały się w krajobraz Wielkopolski. Przewoźnik, dzięki wsparciu samorządu wojewódzkiego oraz rosnącej liczbie pasażerów, może, a nawet musi kupować nowy tabor. Warto przypomnieć, że od 15 grudnia rozpoczął obsługę połączeń z Poznania do Piły.