Umowy na włączenie linii Poznań–Wronki do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej podpisane. Od 1 stycznia 2023 pociągi PKM będą kursowały z Poznania w dziewięciu kierunkach. Dziewiątym krokiem w budowaniu sieci jest linia PKM4 Poznań Główny – Wronki, na której od stycznia 2023 przybędzie połączeń. Samorządy już myślą o uzupełnieniu podstawowej sieci PKM.
Podpisy złożone 2 grudnia 2022 przez samorządowców na Dworcu Letnim w Poznaniu to zapowiedź uruchomienia ostatniej z podstawowych linii Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Cztery lata temu zaczynaliśmy od 4 linii, dziś uruchamiamy dziewiątą – powiedział Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Wielkopolski – Linia do Wronek dołącza ostatnia, tylko dlatego że trwały na niej poważne prace modernizacyjne. Dzięki prowadzonej przez PKP PLK modernizacji pełnej trasy z Poznania przez Szamotuły, Wronki i Krzyż aż do Szczecina dotarliśmy do etapu, w którym cały odcinek wielkopolski jest gotowy. Dzięki temu to, co zadeklarowaliśmy wcześniej, może stać się faktem. Wspólnie z miastem Poznań, powiatami poznańskim i szamotulskim oraz gminami Rokietnica, Obrzycko, Szamotuły i Wronki doszliśmy do porozumienia i będziemy współfinansowali dodatkowe pociągi na tej linii. Do obecnych 16 par pociągów na dobę, od stycznia dokładamy jeszcze 4 pary – doprecyzował marszałek Jankowiak.
PKM4 Poznań Główny – Wronki
Kolejne pary pociągów między Poznaniem Głównym a Wronkami, czyli na linii PKM4 oznaczają lepsze skomunikowanie m.in. mieszkańców aglomeracji, którzy korzystają ze stacji Poznań Wola, Kiekrz, Rokietnica, Pamiątkowo, Baborówko i Pęckowo. Umożliwiają to umowy podpisane przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego z miastem Poznań, powiatami poznańskim i szamotulskim oraz gminami Rokietnica, Szamotuły, Obrzycko i Wronki.
To, co możemy zrobić wspólnie dla mieszkańców, wymaga kompromisów, ale potrafimy je osiągać. PKM okazała się bardzo chętnie wybieraną alternatywą dla dojazdów samochodem. Przed nami kolejne wyzwania: składy, które pomieszczą wszystkich chętnych do podróżowania koleją i dworzec, który obsłuży rosnącą listę mieszkańców Metropolii – zapowiedział prezydent Jaśkowiak.
W Poznańską Kolej Metropolitalną zaangażowanych jest 48 samorządów: Województwo Wielkopolskie, Miasto Poznań i Powiat Poznański, które współfinansują każdą z linii PKM, a także 9 kolejnych powiatów i 36 gmin, z których większość to członkowie stowarzyszenia Metropolia Poznań.
Zaczęliśmy w 2007 od powołania rady aglomeracji. Tak ruszył proces budowy organizacji funkcjonującej sprawnie dzięki temu, że potrafiliśmy się porozumieć – przypomniał Jan Grabkowski, starosta poznański i wiceprezes Metropolii Poznań
Dołączenie odcinka Poznań–Wronki do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zamyka okres budowania podstawowej sieci ważnego dla aglomeracji poznańskiej projektu. PKM została uruchomiona w 2018 roku, a pionierskie połączenia objęły trasy z Poznania do Wągrowca, Grodziska Wielkopolskiego, Nowego Tomyśla i Jarocina, a po kilku miesiącach także do Swarzędza. Rok później nitka swarzędzka została wydłużona do Kostrzyna, a w 2020 – do Wrześni. W tym samym roku pojawiły się też połączenia na liniach do Rogoźna i Gniezna. W bieżącym roku ze współfinansowania wycofał się powiat jarociński i dlatego linia dotąd do Jarocina została skrócona do Środy Wielkopolskiej. Natomiast pociągi PKM pojawiły się na trasie do Kościana. Za sprawą dzisiejszych umów od stycznia 2023 pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będą obsługiwać także linię do Wronek.
Sieć Poznańskiej Kolei Metropolitalnej obecnie składa się zatem z linii:
- PKM1 Gniezno – Poznań – Kościan
- PKM2 Września – Poznań – Nowy Tomyśl
- PKM3 Wągrowiec – Poznań – Grodzisk Wielkopolski
- PKM4 Środa Wielkopolska – Poznań – (od stycznia 2023) Wronki
- PKM5 Poznań – Rogoźno Wielkopolskie
Połączenia są obsługiwane przez Koleje Wielkopolskie oraz POLREGIO.
Czy będą nowe linie?
Dopełnienie podstawowej sieci PKM nie oznacza końca budowy kolejowego układu komunikacyjnego na terenie Metropolii Poznań. Na różnym etapie ustaleń są kolejne odcinki. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie najbardziej realnymi z nich to trasa Czempiń – Śrem oraz wykorzystanie towarowej obwodnicy Poznania. Sprawiłoby, że liczba stacji i przystanków na trasach PKM przekroczy 100.
Co ciekawe, odcinek rewitalizacja linii kolejowej Czempin – Śrem jest jednym z projektów wyłonionych w programie Kolej Plus. Zatem aby pociągi mogły jeździć po tej trasie najpierw Urząd Marszałkowski musi podpisać umowę z zarządcą infrastruktury – PKP PLK. A o tym na razie cisza. Wartość dofinansowania dla tego połączenia wynosi 301 mln zł plus minimum 15 procentowy wkład samorządów.
Po dołączeniu linii do Wronek od stycznia 2023 pasażerowie PKM będą wsiadać i wysiadać w 96 miejscach.