PKP S.A. rewiduje Program Inwestycji Dworcowych 2, co niepokoi podkarpackich posłów PiS. Parlamentarzyści interweniują w Ministerstwie Infrastruktury, któremu podlega kolejowa spółka. Resort informuje, że część projektów, o które zabiegają posłowie, trafi do realizacji.
Parlamentarzyści wnieśli interpelację do ministra infrastruktury w sprawie inwestycji dworcowych na Podkarpaciu. Przypomnieli w niej, że w czerwcu 2023 roku, czyli za rządów Prawa i Sprawiedliwości, PKP SA przyjęła do realizacji PID 2, który miał być wielką kontynuacją PID 1. Na Podkarpaciu w ramach PID 1 kolej wyremontowała dworce w Radymnie, Sędziszowie Małopolskim Czarnej oraz Stalowej Woli-Rozwadowie. Ponadto na ukończeniu jest odbudowa dworca w Rzeszowie, a projektowano obiekty w Nisku i Mielcu. Ale obecne władze PKP S.A. mają inną koncepcję.
Niestety, za zgodą obecnego rządu w lipcu 2024 roku usunięto z PID 1 rewitalizację dworca w Nisku i budowę nowego w Mielcu, a w kwietniu 2024 roku wstrzymano prace przygotowawcze dla dworców zawartych w PID 2 w Tarnobrzegu, Krośnie i Lubaczowie, argumentując, że musi zostać dokonana rewizja inwestycji dworcowych. Nie wyobrażamy sobie, aby w naszym województwie nie wykonano zaplanowanych przedsięwzięć. Wskazane decyzje są kontrowersyjne i wręcz fatalne dla pasażerów z Podkarpacia – piszą posłowe PiS.
I wskazują, że dzieje się tak w sytuacji, gdy na Podkarpaciu mamy w ostatnich latach „radykalny przyrost korzystających z kolei”. Posłowie podnieśli więc, że konieczne jest wykonanie inwestycji dworcowych (rewitalizacja lub budowa nowych obiektów) w 11 lokalizacjach. Chodzi o Krosno, Lubaczów, Mielec, Nisko, Nowa Sarzyna, Nowy Zagórz, Ropczyce, Rudnik nad Sanem, Sanok, Stalowa Wola i Strzyżów. I pytają ministra infrastruktury o losy tych projektów.
Część zrealizujemy
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak odpowiada, że większość wskazanych przez polityków PiS lokalizacji dworcowych jest uwzględniona przez PKP.
Przy czym w pierwszej kolejności w realizacji znalazło się pięć dworców. Chodzi o Mielec (wartość szacunkowa inwestycji wynosi 17,4 mln zł) i Strzyżów nad Wisłokiem (13,7 mln zł) oraz Nisko 13,8 mln zł) i Tarnobrzeg (15,5 mln zł). A ostatnia lokalizacja to Nowa Sarzyna (3 mln zł).
Jeśli PKP uda się pozyskać dodatkowe środki na PID 2, wtedy na Podkarpaciu kolejarze przebudują jeszcze trzy dworce. Pierwszą lokalizacją są Ropczyce (7,5 mln zł), a kolejne to Krosno (20,3 mln zł) oraz Stalowa Wola (14,7 mln zł). Inne projekty odpadły.
Analizowane były również lokalizacje Lubaczów i Nowy Zagórz, niemniej w przypadku tych dworców zidentyfikowane potrzeby ograniczają się do działań eksploatacyjnych, które nie wymagają priorytetowego podjęcia prac – stwierdził Piotr Malepszak.
Wiceminister dodał, że realizacja każdej inwestycji dworcowej potrwa cztery lata, łącznie z czasem na wykonanie projektu i prace budowlane. Jeśli natomiast dworzec jest objęty ochroną konserwatorką, wtedy czas realizacji wydłuża się średnio o około pół roku.