Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Ponad 300 tysięcy ton dwutlenku węgla mniej – wybierając PKP Intercity dbasz o środowisko

Ponad 300 tysięcy ton dwutlenku węgla mniej – wybierając PKP Intercity dbasz o środowisko

Adrian Izydorek
Fot. PKP Intercity

22 września obchodzimy Europejski Dzień bez Samochodu, który jest zwieńczeniem Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. O tym, że kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego świadczą dane – wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego tylko w 2020 roku Polacy przyczynili się do mniejszej o 333 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

Polacy w coraz większym stopniu przekonują się do podróży pociągami. W zeszłym roku z tego środka lokomocji skorzystało ponad 335 milionów pasażerów, z czego z usług PKP Intercity blisko 50 milionów klientów. W tym roku epidemia koronawirusa ograniczyła podróże Polaków. Mimo to pociągi PKP Intercity od początku stycznia do końca sierpnia przewiozły 19 milionów pasażerów.

Wybór pociągu jako środka lokomocji miał duże znaczenie dla środowiska w każdym z tych 19 milionów przypadków. Kolej charakteryzuje się bowiem ponad 3 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ponad  8 razy mniejszą emisją CO2 niż transport lotniczy.[1]

Gdyby pasażerowie udali się w swoje podróże transportem drogowym zamiast pociągami PKP Intercity, przy utrzymaniu dotychczasowej pracy przewozowej PKP Intercity w 2020 roku, która do końca sierpnia wyniosła blisko 4,5 mld pasażerokilometrów (paskm – iloczyn długości pokonanej trasy i liczby przewiezionych pasażerów), to tylko w 2020 roku emisja dwutlenku węgla do atmosfery byłaby o 333 tysiące ton większa.

PKP Intercity sukcesywnie realizuje liczne działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego. Inwestujemy w nowoczesne zaplecza techniczne, które planujemy częściowo zasilać odnawialnymi źródłami energii w postaci paneli fotowoltaicznych. Z myślą o ochronie środowiska zostały zaprojektowane i zbudowane używane przez nas elektryczne zespoły trakcyjne, których w naszej flocie będzie coraz więcej. Ekologiczne rozwiązania można również znaleźć w lokomotywach PKP Intercity. By ograniczyć zużycie energii trakcyjnej, zamontowaliśmy liczniki energii elektrycznej w ponad 300 lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych. W uzupełnieniu tego na początku roku ruszył projekt, w ramach którego zostaną wypracowane techniki prowadzenia pociągu pozwalające na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przez składy typu EZT. To wszystko sprawia, że kolej jest transportem przyszłości, doskonale wpisującym się w ideę zrównoważonego transportu. Działania proekologiczne są tymi, na które PKP Intercity będzie kłaść bardzo duży nacisk  w najbliższych latach – mówi Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.

[1] Do przedstawienia przykładowych wartości śladu węglowego w ramach przewozów pasażerskich realizowanych przez PKP Intercity dla porównania emisji CO2 w transporcie kolejowym do innych źródeł transportu posłużono się oficjalnymi danymi podanymi w materiałach opracowanych przez Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER). Link do publikacji CER znajduje się pod adresem: www.cer.be/publications/latest-publications/put-europe-track-achieve-climate-neutral-transport

Przyjęto do porównania wskaźniki emisji CO2 w transporcie pasażerskim na podstawie CER Fact Sheet dla transportu:

  • kolejowego, 28 gCO2/paskm,
  • drogowego, 102 gCO2/paskm,
  • lotniczego, 244 gCO2/paskm.

Podobne artykuły