Strona główna » Wiadomości » Polska na 6. miejscu w UE pod względem liczby przewiezionych pasażerów w I półroczu 2024 r.

Polska na 6. miejscu w UE pod względem liczby przewiezionych pasażerów w I półroczu 2024 r.

Redakcja
Fot. PKP Intercity

W I półroczu tego roku z usług kolei w naszym kraju skorzystało prawie 200,4 mln osób. Jest to wynik wyższy o ponad 18,7 mln osób (+10,3%) w zestawieniu rok do roku. Urząd Transportu Kolejowego zestawił ten wynik z danymi z 28 krajów europejskich. Polska uplasowała się na 6. miejscu pod względem liczby przewiezionych pasażerów oraz na 6. miejscu pod względem wielkości dynamiki wzrostu. Średnia dynamika wzrostu w krajach europejskich dla analizowanego okresu rok do roku to 8,5%.

W pierwszym półroczu 2024 r. najwięcej pasażerów (ponad 1,4 mld) podróżowało koleją w Niemczech. W zestawieniu rok do roku wzrost liczby pasażerów kolei w tym kraju wyniósł 9,5% (7. miejsce pod względem wielkości dynamiki). W tym okresie pociągi we Francji wybrało 650,3 mln osób, we Włoszech było to 426,7 mln, w Hiszpanii ponad 343,1 mln, a w Szwajcarii prawie 245,9 mln osób. W porównaniu do okresu styczeń – czerwiec 2023 r. liczba pasażerów kolei w tych krajach wzrosła odpowiednio o 8,9%, 7,2%, 5,4% i 0,9%.

Najmniej pasażerów obsługuje kolej w krajach, które mają oficjalny status kandydata do UE: Macedonii Północnej oraz Bośni i Hercegowinie, gdzie w I półroczu 2024 r. było to odpowiednio 111 tys. i 225 tys. pasażerów. Macedonia Północna ma najwyższą dynamikę spadku liczby pasażerów rok do roku (-36,6%).

Jak często z usług kolei korzystają mieszkańcy poszczególnych krajów?

W poszczególnych krajach europejskich kolej jako środek transportu wykorzystywana jest w różnym zakresie. Corocznie najwyższy wskaźnik wykorzystania kolei uzyskiwany jest w Szwajcarii – w I półroczu 2024 r. statystyczny mieszkaniec tego kraju korzystał z usług kolei co najmniej 27,4 razy, w Luksemburgu były to prawie 24 przejazdy, w Danii 17,5, natomiast w Niemczech prawie 17. Średnia europejska to prawie 8 przejazdów. W I półroczu 2024 r. przeciętny mieszkaniec Polski korzystał z usług kolei co najmniej 5,3 razy, co oznacza, że potencjał wykorzystania tego środka transportu w naszym kraju jest jeszcze znaczny.

Praca przewozowa

W I półroczu 2024 r. najwięcej pracy przewozowej wykonały pociągi pasażerskie w Niemczech (ponad 52,1 mld pasażerokilometrów), nieznacznie mniej (prawie 51,4 mld pasażerokilometrów) obsłużyła kolej pasażerska we Francji. We Włoszech było to 28,1 mld pasażerokilometrów, a w Hiszpanii wielkość wykonanej pracy przewozowej to 18,4 mld pasażerokilometrów. W I półroczu 2024 r. praca przewozowa wykonana przez pociągi pasażerskie w Polsce wyniosła prawie 13,4 mld pasażerokilometrów. To 5. pozycja na tle analizowanych krajów i zarazem wynik wyższy o 11,7% rok do roku. Na te 5 krajów przypada prawie 73% pracy przewozowej zrealizowanej przez wszystkie pociągi pasażerskie w badanych krajach w Europie.

Wyższy poziom pracy przewozowej w zestawieniu rok do roku uzyskała zdecydowana większość analizowanych krajów europejskich (22 na 28 krajów). Ogółem średni poziom wzrostu w tym zakresie wyniósł 8,4%.

Zrównoważony i tani transport kolejowy w Europie

Oficjalne dane pokazują, że kolej jako sposób podróżowania zyskuje na znaczeniu w zdecydowanej większość krajów europejskich, co podkreśla trend w kierunku zrównoważonych podróży. Jednym ze sposobów, który ma zachęcić mieszkańców Europy do wyboru bardziej ekologicznych form transportu zbiorowego, w tym kolei, jest relatywnie tani koszt.

Podobne artykuły