We wrześniu Tomasz Prejs objął stanowisko prezesa polskiego oddziału Siemens Mobility, by wykorzystać swoje 14-letnie doświadczenie w branży kolejowej, w tym jako prezes Stadler Polska. W rozmowie z WNP.PL podkreśla, że celem jest „transfer nowoczesnych technologii do naszego kraju” oraz wsparcie transformacji kolei w Polsce.
Nasze systemy wspierają kolej od zarządzania ruchem po zarządzanie rezerwacjami i sprzedażą biletów. Dzięki sprawdzonym na świecie technologiom zmieniamy i chcemy zmieniać jeszcze silniej transport kolejowy w Polsce na bardziej inteligentny, wydajny i bezpieczny – podkreślił Prejs w rozmowie z WNP.PL.
Kolej Dużych Prędkości – priorytet na horyzoncie
Kluczowym projektem dla Siemens Mobility jest tzw. komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), który w czerwcu 2024 roku został oficjalnie zatwierdzony do realizacji. Tomasz Prejs zapewnia, że firma jest gotowa do współpracy przy budowie Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce, zarówno w zakresie infrastruktury, jak i taboru.
Siemens jest w stanie przygotować kompletny projekt linii kolejowego komponentu CPK w zakresie systemów sterowania, zasilania i zarządzania ruchem pasażerskim – zaznaczył.
W ramach projektu firma zamierza również aktywnie współpracować z polskimi partnerami, co pozwoli na rozwój lokalnych struktur i transfer zaawansowanych technologii do kraju.
Nowoczesny tabor dla polskich pasażerów
Siemens Mobility obserwuje także rosnące potrzeby PKP Intercity, szczególnie w kontekście wzrostu ruchu na trasach północ-południe. Na uwagę zasługują m.in. dwupoziomowe pociągi Desiro HC, które firma mogłaby zaoferować w ramach przetargu ogłoszonego przez przewoźnika w październiku 2024 r.
Mamy też w ofercie pojazdy nadające się do obsługi linii kolei dużych prędkości budowanych w ramach komponentu kolejowego CPK. Możemy tu zaoferować platformę Velaro – dodał Prejs.
Velaro, sprawdzone na świecie, jest dostosowane do prędkości ponad 300 km/h, co czyni je idealnym kandydatem dla polskich tras KDP.
Konkurencja i wyzwania
Choć globalni producenci taboru w Polsce dotychczas mieli ograniczone pole działania, Siemens Mobility dostrzega potencjał na rynku, w tym także w zakresie wielosystemowych lokomotyw, gdzie Vectron zdobył już uznanie.
Od momentu pojawienia się platformy lokomotyw Vectron cały czas dbamy o to, by była to najnowocześniejsza lokomotywa dostępna na europejskim rynku – zauważył Prejs.
Firma planuje kontynuować strategię dostosowania swoich produktów do wymagań lokalnych przewoźników i oczekuje większych zamówień, które pozwolą na efektywną realizację projektów.
Polska kolej, z nowymi inwestycjami i planami, może liczyć na wsparcie Siemens Mobility, które stawia na innowacyjność i długofalowy rozwój.