NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie POLREGIO wejdzie na GPW? To jedna z możliwych dróg pozyskania środków na inwestycje taborowe

POLREGIO wejdzie na GPW? To jedna z możliwych dróg pozyskania środków na inwestycje taborowe

Redakcja
Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO

POLREGIO pod koniec lipca ma otworzyć oferty w przetargu na dostawę do 200 EZT-ów. W ocenie Prezesa Artura Martyniuka, wejście Spółki na Giełdę Papierów Wartościowych mogłoby być jedną z dróg pozyskania kapitału inwestycyjnego.

Wraz z końcem lipca POLREGIO ma otworzyć oferty w przetargu na zakup nawet do 200 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przewoźnik oszacował tę inwestycję na kwotę około 6 mld zł netto. Prezes Spółki, Artur Martyniuk w wywiadzie dla PAP poinformował, że wkrótce przewoźnik podpisze umowy ramowe z producentami.

W ciągu ostatniego roku prowadziliśmy intensywny dialog techniczny z producentami taboru. Już za chwilę podpiszemy umowy ramowe na sukcesywne dostarczanie pojazdów dla spółki. Wśród firm zainteresowanych produkcją taboru dla Polregio są czołowi producenci, zarówno rodzimi, jak i inni. Planujemy, że pierwsze dostawy pojazdów zostaną zrealizowane w październiku 2025 roku, a ostatnie w marcu 2026 roku – powiedział Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO w wywiadzie dla PAP Biznes.

Obecność Pesy oraz Newagu w przetargu jest niemalże pewna. Zainteresowanie deklarował również FPS H. Cegielski. Dodatkowo możemy spodziewać się oferty Stadlera, jak mówił nam Tomasz Prejs, Prezes Zarządu Stadler Polska: producent jest jak najbardziej zainteresowany takim postepowaniem – więcej informacji.

Jak mówił Martyniuk w wywiadzie dla PAP, POLREGIO kupi także 10 szynobusów, 10 hybryd, a także ma zmodernizować 50 obecnie eksploatowanych jednostek. Jest to plan przewoźnika na najbliższe 5 lat.

Przez ostanie 20 lat Polregio nie modernizowało swojego taboru. Ze względu na notyfikację pomocy publicznej udzielonej w 2015 roku, nie było nam dane skorzystać z funduszy unijnych w perspektywie finansowej 2014-2020. To spowodowało, że średni wiek naszego taboru w porównaniu do innych przewoźników, jest wyższy. Potrzebujemy zatem skokowej wymiany wysłużonych składów typu EN57 na nowocześniejsze pociągi. Wymiana starych jednostek pozwoli na skrócenie czasów przejazdu, gdyż nowe pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h, czyli dostosowaną do obecnego stanu zmodernizowanej infrastruktury kolejowej w Polsce. To z kolei umożliwi bardziej efektywne wykorzystanie taboru. Z kolei nowoczesne pociągi to więcej pasażerów, a za tym idzie dalszy rozwój siatki połączeń i w efekcie zwiększenie przychodów spółki z działalności podstawowej – powiedział Prezes Martyniuk dla PAP.

Finansowanie zakupów

Według Prezesa Spółki, przede wszystkim zakupy będą w znacznym stopniu finansowane dzięki pozyskaniu funduszy unijnych, ale pieniądze mają pochodzić także z własnych środków oraz źródłem mają być instrumenty dłużne. POLREGIO chce skorzystać z trzech źródeł: KPO, FEnIKS oraz programów regionalnych.

Polregio, czyli dawne Przewozy Regionalne były przez wiele lat pomijane w procesie inwestycyjnym, nie mogło również skorzystać ze środków europejskich z poprzedniej perspektywy ze względu na udzieloną pomoc publiczną. Porozumieliśmy z Komisją Europejską w sprawie niedozwolonej pomocy publicznej, ponadto podpisałem z marszałkami 10-letnie umowy o współpracy, co zagwarantowało spółce środki w wysokości 9 mld zł. W ciągu ostatnich dwóch lat spółka jest rentowna przy 1,6 mld zł obrotu – dodał Prezes w rozmowie dla PAP.

Prezes POLREGIO widzi także potencjał we wprowadzeniu kierowanej przez niego Spółki na warszawską giełdę.

Ostateczna decyzja należy do właścicieli spółki. Ale niewątpliwie jest to jedna z dróg pozyskania kapitału inwestycyjnego dla spółki – stwierdził Martyniuk.

Większościowym właścicielem POLREGIO (50 proc akcji + jedna akcja) jest Agencja Rozwoju Przemysłu. Pozostałe udziały należą do Marszałków Województw.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności