Polregio co prawda musiało zrezygnować z zakupu nowych pociągów, ale przewoźnik szuka taboru na rynku używanych pojazdów. W grę wchodzi zakup za granicą – w Niemczech – około 20 składów. Jednocześnie Polregio musi zadbać o naprawy i modernizacje posiadanych pociągów.
Sprawę taboru Polregio poruszył poseł Łukasz Kmita (PiS), który wysłał zapytanie w tej sprawie do ministrów infrastruktury i aktywów państwowych. Kmita pytał m.in. o plany Polregio w kwestii zakupu używanych pociągów na rynkach Europy Zachodniej. Poseł chciał się dowiedzieć, czy zarząd Polregio dokonał analizy opłacalności takiej transakcji. I jakie typy pociągi będą kupione.
Ponadto w zapytaniu pojawiły się także takie tematy, jak obecny stan taboru Polregio, plany napraw głównych pociągów i złomowania najbardziej zużytych składów typów EN57, EN71 oraz ED72. Łukasz Kmita pytał ministrów także o to, ile sprawnych lokomotyw i wagonów posiada Polregio.
Pociągi z Niemiec?
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak wysłał do Sejmu odpowiedź na zapytanie posła Kmity. I przyznał, że Polregio szuka taboru za granicą. Malepszak poinformował, że w 2024 roku „przewoźnik Polregio rozpoczął działania związane z rozeznaniem rynku wtórnego pojazdów kolejowych m.in. na rynku niemieckim. W ramach rozeznania dokonano oględzin wybranych pojazdów kolejowych trakcji spalinowej”. Spółka jest w kontakcie z zagranicznymi przewoźnikami i poolami taborowymi. Polregio sprawdza teraz możliwość zakupu z rynku wtórnego 14 spalinowych i 4-6 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Minister Malepszak zastrzegł, że nie może podać więcej szczegółów ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorstw.
Starszy tabor w ruchu i naprawach
Natomiast w części dotyczącej czynnego taboru Polregio, Piotr Malepszak odpowiedział, że przewoźnik ma sprawne 53 pojazdy serii EN57 i dwa serii EN71. Nie ma natomiast sprawnych pociągów serii ED72 w wersji niezmodernizowanej. Ale siedem takich składów będzie naprawionych na poziomie P5. Polregio ma umowę w tej sprawie z PESA Mińsk Mazowiecki. Modernizacja obejmie m.in. zabudowę asynchronicznych zespołów napędowych pozwalających na eksploatację jednostek z prędkością do 120 km/h. Pociągi będą miały klimatyzację, miejsca na rowery, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i inne rozwiązania dla pasażerów.
Pierwsze cztery odnowione ED72 trafią do Polregio do końca czerwca 2026 roku, a kolejne trzy do końca września 2026 roku. Ponadto Piotr Malepszak napisał, że naprawa P5 obejmie także jeden EZT EN71-001. Jest to skład o znaczeniu historycznym i będzie kierowany tylko do obsługi przejazdów okazjonalnych.
Polregio ma za to w swoim parku taborowym szereg zmodernizowanych pojazdów typów EN57 i ED72. Część to własność przewoźnika, inne należą do samorządów wojewódzkich. Łącznie Polregio dysponuje 134 jednostkami taborowymi, z których 109 jest czynnie wykorzystywanych w eksploatacji. Natomiast 22 pojazdy oczekują lub są w trakcie wykonywania napraw na poziomach P3 i P4, a trzy pociągi są wyłączone na dłuższe naprawy powypadkowe lub awaryjne.