Strona główna » Wiadomości » Połowa inwestycji na Śląsku

Połowa inwestycji na Śląsku

Redakcja
Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że część prac przy modernizacji magistrali E65 na terenie województwa śląskiego zostanie wykonana już w nowej unijnej perspektywie finansowej.

Z informacji PKP PLK wynika, że z funduszy unijnych 2014-2020 zostaną wykonane roboty za 2 mld zł, zamiast planowanych 4 mld zł. Wszystko przez przedłużające się procedury wykonywania dokumentacji i uzyskiwania pozwoleń. I dlatego teraz wykonany zostanie odcinek Tychy – Zebrzydowice, natomiast odłożono modernizację odcinka Będzin – Katowice – Tychy, który ma ważne znaczenie nie tylko dla ruchu dalekobieżnego, ale i lokalnego, na następną pespektywę finansową, po 2020 roku..

Na trasie Tychy – Zebrzydowice prace będą finansowane w ramach unijnego instrumentu „Łacząc Europę” („Conecting People Facility” – CEF), na które PKP PLK otrzymały 95 mln euro dofinanansowania, a brakujące 17 mln euro zostanie zarezerwowane w z krajowej puli funduszy unijnych. z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zostanie tu nie tylko przebudowana infrastruktura torów i trakcji elektrycznej, ale modernizacja obejmie też stacje i przystanki kolejowe.

Władze województwa śląskiego i samorządy miejskie są niezadowolone z takie obrotu sprawy, gdyż liczyły, że gruntowna przebudowa miejscowej sieci kolejowej poprawi warunki komunikacji szynowej w aglomeracji. A to dlatego, że wzrosłaby znacznie przepustowość linii najbardziej obciążonych teraz ruchem pociągów pasażerskich i towarowych. Taki efekt miało przynieść m.in. wybudowanie czterotorowego odcinka między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd., a konkretnie cztery tory miały między stacjami Będzin i Sosnowiec Główny, a aż pięć torów między stacjami Sosnowiec Główny  – Szopienice Płd.

 

Podobne artykuły