Strona główna » Wiadomości » Podwyżki w PKP Cargo, ale spór trwa dalej

Podwyżki w PKP Cargo, ale spór trwa dalej

Redakcja
Fot. PKP CARGO

W dniu 1 grudnia 2023 r. odbyły się rozmowy pomiędzy spółką PKP Cargo, a organizacjami związkowymi będącymi stroną Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez zakłady PKP Cargo S.A. w sprawie wdrożenia systemowej w roku 2023.

W ramach prowadzonych negocjacji płacowych, Zarząd PKP CARGO S.A. wraz z Organizacjami Związkowymi reprezentującymi ponad połowę załogi, osiągnął porozumienie w sprawie wdrożenia systemowych podwyżek wynagrodzeń dla pracowników. Porozumienie, które wchodzi w życie od 1 stycznia 2024 roku, przewiduje podniesienie płac pracowników zatrudnionych przez zakłady Spółki. Przewidywany koszt tego przedsięwzięcia wyniesie około 170 milionów złotych.

Podwyżki, które będą obowiązywać od nowego roku, zostaną przyznane zgodnie z następującymi zasadami:
– pracownicy wynagradzani według Zasadniczego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP) otrzymają średnio 430 złotych na osobę, przy czym suma ta nie może być niższa niż 400 złotych i nie wyższa niż 450 złotych.
– dla pozostałych pracowników, podwyżka będzie wynosić 0,19 procenta przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, co przekłada się na około 813 złotych średnio na pracownika, z widełkami od 599 do 1027 złotych.
Trzeba jednak dodać, że negocjacje  były poprzedzone napięciami, w tym pikietą zorganizowaną przez niektóre związki zawodowe przed siedzibą PKP CARGO S.A. oraz żądaniem odwołania jednego z członków zarządu. Pracownicy mieli również wyrazić swoje niezadowolenie, otrzymując jednorazową nagrodę w wysokości 800 złotych z okazji Święta Kolejarza, co niektórzy uznali za niewystarczające w obliczu rosnących kosztów życia.
Ostateczny kształt porozumienia, mający na celu wprowadzenie podwyżek wynagrodzeń, został zaakceptowany przez większość, ale droga do pełnego porozumienia ze wszystkimi związkami zawodowymi wydaje się bardzo daleka.
Zarząd Spółki w komunikacie nie wspomniał bowiem o protokole rozbieżności, który został podpisany z ośmioma związkami zawodowymi, co świadczy o oczekiwaniach, które nadal pozostają nierozwiązane.
Zatem te organizacje związkowe, które odrzuciły zaproponowane warunki, są nadal w zbiorze zbiorowym z Zarządem PKP CARGO S.A. dotyczącym wzrostu płac za rok 2023.

 

Podobne artykuły