Dla portalu NaKolei.pl rok 2016 podsumował Kazimierz Frąk, prezes zarządu Zakładów Automatyki Kombud S.A.
25 lat istnienia Spółki i rok pełen wyzwań
Rok 2016 był dla nas znaczący przede wszystkim dlatego, że obchodziliśmy jubileusz 25-lecia działalności. W tym czasie Kombud zrealizował ponad 850 instalacji, w tym 72 systemy komputerowe, 510 systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych oraz urządzenia przytorowe i zasilania. Instalacje Kombudu możemy spotkać na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), linii łączącej Warszawę z Trójmiastem oraz stacjach warszawskiego i gdańskiego węzła kolejowego. Kombud zrealizował również prace przy rozbudowie i modernizacji stacji techniczno-postojowej Metra Kabaty. Z infrastruktury modernizowanej z udziałem Kombudu od grudnia 2014 r. korzystają poruszające się z prędkością do 200 km/h pociągi Pendolino. – powiedział prezes Kazimierz Frąk.
Nowa perspektywa finansowa
W 2016 roku zrealizowaliśmy ważny kontrakt dla Enea Wytwarzanie w Kozienicach. Rozpoczęliśmy również modernizację systemów sterowania na stacji Zamość Bortatycze LHS, co pozwoliło nam włączyć się w budowę Nowego Jedwabnego Szlaku. Modernizacja pozwoli na skrócenie czasu odpraw pociągów, poprawę bezpieczeństwa pracowników i zwiększenie przepustowości. Ponadto 2016 rok minął pod znakiem przygotowań do projektów modernizacyjnych w ramach nowej perspektywy UE na lata 2014-2020. W tej perspektywie do wydania jest rekordowa suma: 67 mld zł. – dodał prezes Spółki.
,,Więcej kolei” – przewaga transportu szynowego nad drogowym
W tym kontekście warto powtórzyć hasło „Więcej kolei”, ponieważ Polska potrzebuje nowoczesnego transportu szynowego – zarówno do obsługi rosnącego ruchu w aglomeracjach jak i do transportu towarów. Kolej jest szybsza i bezpieczniejsza, pozwala również lepiej odpowiedzieć na wyzwania związane z zanieczyszczeniem powietrza, pozwala na obniżenie poziomu obciążania dróg. Mamy potencjał do rozwoju: trzecią pod względem wielkości sieć kolejową w Europie. W tym zakresie jest wiele wyzwań. Średnia prędkość handlowa pociągów towarowych nadal jest bardzo niska. Na przykład na Śląsku jest to ok. 20 km/h. Trudno zatem konkurować z transportem drogowym, również pod względem kosztów dla przewoźników. Dlatego kolej, oprócz intensywnej modernizacji wymaga też równego traktowania ze strony decydentów. – podsumował prezes.
Mam nadzieję, że środki europejskie, staną się bodźcem do większego wykorzystania w logistyce transportu szynowego i zwiększenia przepustowości. Do tego potrzebna zaś będzie dalsza modernizacja systemów sterowania. Obecnie zaledwie 15% sieci jest wyposażone w nowoczesne, komputerowe systemy sterowania ruchem, dlatego widzimy tutaj naturalny obszar do działania dla takich firm jak Kombud. – dodał.
Podsumowując, musimy nadrobić zaległości w zakresie dostępu do infrastruktury i jej jakości. Nasi inżynierowie, wykształceni w Polsce, konstruują rozwiązania, które z powodzeniem konkurują z zagranicznymi. To potencjał, który trzeba wykorzystać. Liczę na to, że w 2017 i w kolejnych latach, to nastąpi. – zaznaczył na koniec prezes Frąk.