Czeski prywatny przewoźnik RegioJet wprowadził do eksploatacji z pasażerami siedem nowoczesnych, elektrycznych zespołów trakcyjnych Pesa 655-3. Dla pasażerów rejonu Pragi oznacza to znaczącą poprawę komfortu i dostępności do transportu publicznego przyjaznego środowisku.
Pesa RegioJet 655-3 to trójczłonowe, dwusystemowe (3kV i 25kV) elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) o wygodnym, ergonomicznym wnętrzu. Posiadają przedział 1 klasy, klimatyzację, przestrzeń dla osób niepełnosprawnych, szybkie Wi-Fi. Każdy pojazd przewiezie do 231 pasażerów na miejscach siedzących. Pociągi mają na wyposażeniu system bezpieczeństwa ETCS, który został w całości sfinansowany przez RegioJet. Malaturę zewnętrzną zabezpieczono folią anty-graffiti, co pozwala na zachowanie pojazdu w czystości i zmniejsza koszty ich utrzymania.
Nowe, trójczłonowe pojazdy eklektyczne PESA z rodziny 655 wprowadzone dzisiaj do eksploatacji przez RegioJet Regionie Pragi to kolejny ważny krok w kierunku umacniania pozycji naszej firmy na rynkach zagranicznych, w segmencie pojazdów elektrycznych, dwusystemowych o większej pojemności przewozowej – o takie właśnie pojazdy coraz częściej pytają nasi zagraniczni klienci – powiedział Jan Bończyk, Dyrektor Sprzedaży Rynków Zagranicznych PESA Bydgoszcz.
Oszczędności dla Pragi
Praga pierwotnie zakładała, że roczne koszty eksploatacji linii S49 i S61 wyniosą około 250 milionów koron. Jednakże RegioJet w przetargu zaoferował cenę 162,3 mln koron rocznie (ponad 27 mln zł). Otwarty konkurs przyniósł stolicy Czech oszczędności w wysokości ponad 80 milionów koron rocznie.
Mądrze zarządzane samorządy stawiają na konkurencję. Praga i region środkowo-czeski pokazały, że dzięki konkurencji przewoźników w transporcie publicznym pasażerowie podróżują nowymi, komfortowymi pociągami, a władze oszczędzają pieniądze podatników. Otwarte konkursy mają sens i cieszymy się, że możemy w nich oferować wysoką jakość przewozów w atrakcyjnej cenie. Jestem przekonany, że pasażerowie docenią komfort, ciszę, wygodne siedzenia, szybkie Wi-Fi i nowoczesne wyposażenie naszych nowych pojazdów – powiedział Radim Jančura, właściciel RegioJet.
Szybciej i częściej do centrum Pragi
Wyprodukowane przez bydgoską PESA pociągi będą wykorzystywane przez Regio Jet do obsługi linii S61 i S49.
Nowa linia kolejowa S61 łączy wschodnią część Pragi z dworcem głównym i zwiększyła możliwości dojazdu do centrum stolicy Czech z takich obszarów jak Libeň, Kyje, Dolní Počernice, Běchovice, Klánovice i Úvaly. Pociągi RegioJet na linii S61 będą kursować co 30 minut w godzinach szczytu i co 60 minut poza szczytem. W połączeniu z innymi liniami w tym rejonie, będą one oferować połączenia do centrum co 10–15 minut. Dzięki pełnej integracji z systemem PID zapewnione jest wygodne przesiadanie się na komunikację miejską i inne połączenia kolejowe.
Na linii S49 nowe pociągi elektryczne zastąpią starsze wagony, co nie tylko zapewni większy komfort, ale także wpłynie na zmniejszenie hałasu i emisji spalin na obszarach miejskich.
PESA konsekwentnie rozwija swoją obecność na rynkach zagranicznych, w tym w Czechach. Dostarcza pojazdy dla CD oraz prywatnego przewoźnika RegioJet. Bydgoska firma otworzyła w Czechach dedykowaną spółkę odpowiedzialną za rozwój obecności firmy na tym rynku i tworzenie w przyszłości centrów serwisowych odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów.